پیام سپاهان
800 چاه آب غیرمجاز در اصفهان مسدود می شود
شنبه 26 مرداد 1398 - 12:52:43
پیام سپاهان - اصفهان - 800 حلقه چاه آب غیرمجاز به منظور ممانعت از بهره‌برداری بی‌رویه و غیرقانونی از منابع آب در استان اصفهان تا پایان امسال مسدود می شود.

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به طور جدی در دستور کار این شرکت است، زیرا استفاده عادلانه و حساب شده از منابع آبی زیرزمینی حیاتی و مهم است.
سید مهدی میرباقری افزود: پایین رفتن بی‌سابقه سطح آب‌های زیرزمینی، اهمیت نظارت و استفاده حساب شده از سفره‌های آب زیرزمینی را گوشزد می کند و بر همین اساس استفاده عقلانی از چاه‌های مجاز نیز از جمله برنامه‌های آب منطقه ای به شمار می رود.
مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یک هزار و 690 چاه غیر مجاز پر و مسدود شد و جلوگیری از مصرف بیش از 71 میلیون متر مکعب آب به صورت غیرقانونی را رقم زد.
به گفته وی بیشتر این چاه‌ها در حاشیه رودخانه زاینده‌رود حفر شده اند و شمار دیگر نیز در مناطق دیگر وجود دارند.
میرباقری تصریح کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز و مجاز در سال 57، 60 هزار حلقه بود، اما هم اکنون 800 تا 900 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که 40 درصد از آنها غیر مجازاست و این شمار چاه های فراوان هرساله مقادیر زیادی از آب‌های زیرزمینی را استخراج می کنند.
وی با بیان اینکه در استان افزون بر ١6 هزار و ٨٠٠ چاه غیر مجاز وجود دارد، اظهار داشت: 9 هزار و 500 حلقه از آنها فعال است و سالانه 432 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند
مدیر حفاظت شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی معضلی جدی به شمار می رود و فرونشست دشت‌ها و زمین را در پی دارد، در استان اصفهان متولی 35 دشت هستیم که از این تعداد هشت آزاد، ١٨ دشت ممنوعه و ٩ دشت به صورت بحرانی دچار معضل یاد شده هستند.
حجم کسری سالانه آب‌های زیرسطحی حدود 6٠٢ میلیون متر مکعب است و طی 20 سال گذشته بالغ بر 12 میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی گزارش شده است.
6022 / 6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108477/800-چاه-آب-غیرمجاز-در-اصفهان-مسدود-می-شود
بستن   چاپ