پیام سپاهان
کارگردان سینمای کودک:
تورنا 2 یک فانتزی آموزنده با جلوه‌های ویژه قوی است
شنبه 2 شهريور 1398 - 16:18:22
پیام سپاهان - اصفهان - - کارگردان سینمای کودک با بیان اینکه تورنا 2 یک فانتزی آموزنده با جلوه‌های ویژه قوی است، گفت: سالهاست سینمای کودک و نوجوان دچار رکود شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تورنا 2 فیلمی در حوزه کودک و نوجوان به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی سیدجواد هاشمی است که در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش درآمد.
در ابتدا به نظر می‌آمد با یک فیلم ساده کودک و نوجوان مواجه هستیم که در لوکیشن‌های ساده و صحنه‌هایی معمولی قرار است داستانی دم دستی را ارائه دهد، اما خیلی زود با به نمایش درآمدن سفینه فضایی پروفسور دانش و به پرواز درآمدن آن به خاطر شیطنت بچه‌ها شاهد جلوه‌های ویژه بسیار خوب و بالاتر از سطح معمول سینمای ایران بودیم.
ماجرا از این قرار است که یک سفینه فضایی به گل نشسته در حال تبدیل شدن به رستورانی لاکچری است که شیطنت بچه‌ها درست زمانی که پروفسور دانش با بازی اکبر عبدی در خواب است، به فضا سفر کند و در سیاره‌ای ناشناخته به زمین بنشیند.
سیاره‌ای که مردمی بدوی با زبانی ناشناخته دارند و پادشاهی خوش مشرب و حرکات موزون دسته جمعی جذاب برای کودکان که به دلیل استفاده از موسیقی‌های نوستالژیک نسل‌های دهه 50 و 60 باعث جذب بزرگترها هم شده بود.
فضاسازی مناسب استفاده از دکور و جلوه‌های ویژه قوی، طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی قوی از ویژگی‌های تورنا2 است که می‌تواند این فیلم را برای کودکان و نوجوانان جذاب کند و قطعا بستر ساز موفقیت قسمت بعدی این فیلم خواهد بود.
دروغ‌نگو، بدقولی نکن، به خاطر عشق بجنگ
در طول فیلم شخصیت‌های اصلی نظیر هامون، امید و پرنسس شیمبا بر اهمیت توجه به سجایای اخلاقی تأکید دارند، امید که یک پسر اهل زمین است و عاشق پرنسس زمینی فضایی سیاره ناشناخته شده به خاطر عشق و قولی که به معشوقه‌اش داده از بازگشت به زمین منصرف شده و تنها باعث نجات هامون و دوستانش می‌شود.
تأکیدهای مکرر فیلم بر لزوم پایبندی به قول و پرهیز از سرسری گرفتن عشق و پایبندی به اخلاق از نکات پررنگ اخلاقی تورنا2 که با بازی خوب بازیگران کودک و نوجوان تلفیق شده، از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود.
سید جواد هاشمی کارگردان، تهیه کننده و نویسنده تورنا2 در این خصوص با بیان اینکه امیدوارم سینماها از تماشاگران کودک و نوجوان پر شود، گفت: سالهاست اتفاق خاصی در این حوزه در سینما رخ نمی‌دهد و کمتر پیش می‌آید فیلمی با استقبال کودک و نوجوان مواجه شود.
وی پیرامون فضا سازی و زیربنای فکری تورنا2 خاطرنشان کرد: دنیای تخیلی را در این فیلم ترسیم کردیم، تلاش کردیم این فیلم سه لایه مهم داشته باشد، تربیت در کنار تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان، حضور خانواده‌ها در کنار کودکان از دیگر اهداف فیلم بود و استفاده از ترانه‌های نوستالژیک به همین منظور بود، لایه زیرین این فیلم عمق ماجرا است که می‌خواهیم بگوییم بچه‌ها جنگ و دعوا و بکش بکش را دوست ندارند. برای همین شخصیت اصلی فیلم هامون می‌گوید من فکر می‌کردم آسمانی‌ها دروغ نمی‌گویند و بد قولی نمی‌کنند.
هاشمی معتقد است افراد باید در کودکی عشق را بیاموزند، وی در خصوص وجود صحنه‌های عاشقانه در فیلم خود گفت: با تمام شخصیت‌های کارتونی نظیر سیندرلا زندگی کردیم و در تمام این فیلم‌ها شاهد عشق بودیم و من می‌خواهم بچه‌ها عشق پاک را یاد بگیرندT پس از انقلاب عشق پاک را به بچه‌ها یاد ندادیم و بعضی نمی‌فهمند باید عشق را به بچه‌ها آموخت، متأسفانه عشق را به بچه‌ها آموزش ندادیم و به همین خاطر بچه‌های ما عشق را یاد نگرفته‌اند.
بازهم ضعف داستان نقطه ضعف یک فیلم ایرانی است
اگرچه داستان تقریبا بدون تعلیق جدی، برخی نقش‌های بدون شناسنامه بازیگران اضافی را می‌توان از جمله نقاط ضعف تورنا2 در نظر گرفت اما نو بودن سوژه و داستان فیلم به همراه جلوه‌های ویژه قوی و فضای فانتزی و شاد و عاری از خشونت فیلم در کنار کمی فضاسازی ترسناک می‌تواند تورنا2 را به موفقیت نسبی برساند. در پایان فیلم گفته‌های سربازرس مشخص می‌کند که شخصیت امید حلقه گمشده داستان تورنا2 است
هاشمی با بیان اینکه نویسنده خوب در کشور نداریم، تصریح کرد: 6 سال پس از اختاپوس صبر کردم اما نوشته خوبی به دستم نرسید، خروجی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چیست و چند فیلم موفق کودک و نوجوان ساخته شده است؟ نویسنده خوب نداریم و به همین دلیل مجبور به نوشتن شدم در حالی که نویسنده خوبی نیستم اما نسبت به افرادی که برایم داستان آورده بودند بهتر نوشتم.
کارگردان و تهیه کننده تورنا2 در پاسخ به اینکه داستان فیلم ناقص و نیمه تمام به نظر می‌آید، اظهار کرد: این فیلم ناقص نبود، بچه‌ها رفتند به فضا و برگشتند اما قرار است شخصیت امید را در قسمت بعدی به زمین بازگردانیم.
وی با اقرار به اینکه هدف از ساخت قسمت بعدی این فیلم درآمدزایی و گیشه زدن بوده، گفت: فیلم جلوه‌های ویژه بصری بسیاری دارد و در سینمای خصوصی امکان ساخت چنین جلوه‌هایی به دلیل هزینه‌های سنگین بسیار دشوار است به همین دلیل ما باید هزینه‌های این فیلم را بازگردانیم، برای بازگشت هزینه‌ها باید تورنا2 دو را هم بسازیم و مجبوریم سریع و تند بسازیم، که این کار خیلی سخت است.
تلفیق سبک‌های سینمایی و عدم همخوانی با موسیقی فیلم و همچنین شباهت بخش‌هایی از جمله طراحی و فضاسازی‌های فیلم به برخی فیلم‌های مشهور سینما نظیر جنگ ستارگان، می‌تواند از ایراداتی باشد که منتقدین به تورنا2 وارد می‌دانند، اما سید جواد هاشمی می‌گوید: هیچ اعتقادی به این که چه سبکی را می‌خواهیم بسازیم ندارم، تماشاگر باید از دیدن فیلم لذت ببرد و مهم استقبال مخاطب است.
وسی ادامه داد: تلاش می‌کنم از همه فیلم‌های خوب دنیا اقتباس کنم، این انتقاد به اقتباس کردن در کشورما مرسوم است در صورتی که ابر قهرمان‌های دنیا همه از هم برداشت داشته‌اند و با افتخار می‌گویم اشکالی ندارد از فیلم‌های خوب برداشت کنیم. در فانتزی مرزی نداریم، هرچیزی که تخیل کنیم ممکن است، فیلم ما ایرانی است و هر چیزی هم به آن اضافه کنیم یا کم کنیم آخر با یک فیلم ایرانی مواجه هستیم.
وی در پاسخ به چرایی وجود برخی صحنه‌های نسبتا ترسناک در یک فیلم با موضوع کودک و نوجوان، تصریح کرد: ترس در فیلمهای کودک و نوجوان لازم است و بچه‌ها باید ترسیدن در جمع را تجربه کنند و به عمد می‌خواهم این کار را انجام دهم تا بچه‌ها یاد بگیرند از فانتزی‌ها نباید بترسند بلکه باید با ترس‌های خود روبرو شوند.
هاشمی با اشاره به اهمیت خلق شخصیت‌های ماندگار برای کودکان، خاطرنشان کرد: قصد خلق شخصیتی ماندگار دارم یک نفر که از زمین به فضا رفته و در قسمت دوم شاهد هستیم به دیگران یاد می‌دهد که چگونه باید قهرمان بود و شخصیت «شیمبا» به عنوان یک شخصیت بسیار خوب و درست کار از شخصیت‌هایی است که می‌خواهم ماندگار شوند.
دنباله تورنا2 موفق خواهد بود
با توجه به آنچه در نخستین قسمت از تورنا2 به چشم خورد به ویژه قوت در جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه و لباس در کنار فضای کودکانه و استفاده از بازیگران کودک پسند، پس از تعلیق موجود در انتهای داستان پیرامون سرنوشت امید و تحقیقات سربازرس راجع به فعالیت‌های پروفسور و ارتباط امید با این فعالیت‌ها، انتظار می‌رود دنباله فیلم سینمایی تورنا2 بتواند بهتر از قسمت نخست مخاطبین را جذب کند و به همین سید جواد هاشمی نیز امیدوار به جبران هزینه‌ها در دنباله‌های فیلم خود است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108779/تورنا-2-یک-فانتزی-آموزنده-با-جلوه‌های-ویژه-قوی-است
بستن   چاپ