پیام سپاهان
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درایران:
اصفهان پرچم‌دار دیپلماسی آب در آسیای مرکزی شود
سه شنبه 12 شهریور 1398 - 11:17:52 AM
ایسنا
پیام سپاهان - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به محدودیت دسترسی به منابع آب های شیرین اقدام به رایزنی و دیپلماسی آب کردند، چراکه آب مانند دیگر منابع زیرزمینی همچون نفت ثروتی کمیاب محسوب می شود.
  حجت اله ایوبی در جلسه کمیته فنی و اجرای اولین دوره مسابقات مهارت های فنی و تخصصی شرکت های آب و فاضلاب کشور که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر با توجه به محدودیت دسترسی به منابع حیاتی آب در دنیا، دیپلماسی آب از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در این زمینه اصفهان می تواند پرچم دار دیپلماسی آب در میان کشورهای آسیای مرکزی مانند ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان ، افغانستان و ... باشد.
وی با بیان اینکه آب صرفا یک کالای مصرفی نیست، بلکه موضوعات پیرامون آن بیانگر تمدن و فرهنگ هر کشور است، افزود: نحوه مصرف آب در برگیرنده موضوعاتی همچون اخلاق آب، احترام و قداست آب، اقتصاد آب، دانش آب است که خوشبختانه تاریخ گوای آن بوده و ایران باستان از فرهنگ وتمدن غنی در راستای چگونگی بهره مندی از آب برخوردار بوده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به جایگاه فرهنگ مصرف آب در میان ایرانیان، گفت: در فرهنگ ایران زمین، اخلاق و قداست آب دارای جایگاه رفیعی بوده و در فقه اسلامی نیز یکی از موضوعات اساسی، آب است که بر آلوده نکردن آب تاکید می شود.
وی با تاکید بر دیپلماسی آب، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به محدودیت دسترسی به منابع آب های شیرین اقدام به رایزنی و دیپلماسی آب کردند، چراکه آب مانند دیگر منابع زیرزمینی همچون نفت ثروتی کمیاب محسوب می شود.
ایوبی پیرامون برگزاری نخستین دوره مسابقات مهارت های فنی و تخصصی شرکت های آب و فاضلاب کشور در اصفهان، اظهار کرد: اصفهان نه تنها مرکز فرهنگ، هنر و معماری در کشور محسوب می شود، بلکه قدیمی ترین شرکت، صنعت آب و فاضلاب کشور است که بر این اساس بهترین گزینه برای برگزاری این دوره از مسابقات است.
وی به دستاوردهای برگزاری نخستین دوره مسابقات مهارت های فنی و تخصصی شرکتهای آب و فاضلاب کشور پرداخت و افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای این مسابقات مباحث آموزشی است به طوری که شرکت کنندگان با آخرین آموزش های روز دنیا آشنا می شوند در حالیکه با برگزاری این مسابقات زمینه مناسبی ایجاد می شود تا کیفیت آموزش فعالان صنعت آبفا در کشور، در دنیا مطرح شود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به ضرورت تشکیل کمیته تخصصی آب در ایران اشاره کرد و افزود: اعضای کمیته تخصصی آب، متشکل از افرادی کاردان، باسواد، باتجربه و بی حاشیه است که تلاش آنان به جهت زیربنایی بودن آن چنان دیده نمی شود در صورتی که اگر یک لحظه آب شرب منطقه ای قطع شود کشور در معرض تنش های اجتماعی بسیاری قرار می گیرد که این امر نشانگر اهمیت و حساسیت نوع خدمت رسانی فعالان صنعت آبفا کشور است.
در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان به عنوان قدیمی ترین شرکت صنعت آبفا کشور با تمام توان، تلاش خود را برای استانداردسازی و باشکوه برگزار شدن نخستین دوره مسابقات مهارت های فنی و تخصصی شرکت های آب و فاضلاب کشور می کند و در حال حاضر اعضای کمیته اجرایی مسابقات مشغول آماده سازی، سایت محل برگزاری این مسابقات است.
هاشم امینی با بیان اینکه راه اندازی و آماده سازی سایت تنها برای برگزاری نخستین دوره مسابقات مهارتهای فنی و تخصصی شرکتهای آب و فاضلاب کشور نیست، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درصدد است با راه اندازی سایت برگزاری مسابقات، پس از آن، محل را مکانی برای آموزش و گذاراندن دوره های تخصصی در صنعت آبفا کشور قرار دهد تا شاهد افزایش روز افزون مهارت فعالان صنعت آبفا در کشور باشیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110255/اصفهان-پرچم‌دار-دیپلماسی-آب-در-آسیای-مرکزی-شود
بستن   چاپ