پیام سپاهان
معاون کارآفرینی اداره کار استان اصفهان:
سرفصل‌های تخصصی دانشگاه‌ها با فضای اشتغال فاصله دارد
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 15:00:58
پیام سپاهان - معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: سرفصل‌های تخصصی دانشگاه‌ها با فضای اشتغال فاصله دارد، پس طرحی با عنوانِ طرح مهارت‌آموزی تدوین شد تا بتوانیم محیط کار را به محیط فنی و حرفه‌ای تبدیل کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان،کمال میرهادی در نشست تخصصی " پویش پیشتازی" ابتدا به ارائه آمار و مقایسه وضعیت اصفهان نسبت به کشور اشاره کرد و گفت: در سال 97 نرخ مشارکت در استان اصفهان نسبت به سال 96 با افزایش 3 درصدی مواجه بود درحالی‌که میانگین مشارکت در کشور یک درصد کاهش داشت. همچنین نرخ بیکاری در بهار سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 در کشور از 13.3 درصد به 10.3 درصد کاهش یافت که بازهم میانگین استان اصفهان 2 درصد کاهش بیشتری را نشان می‌داد.
وی افزود: متاسفانه امروز چالشی که ما در حوزه اشتغال با آن مواجه هستیم این است که جوانان مهارت‌های زندگی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی را نیاموخته‌اند. پس باید به دنبال تربیت نیروی متخصص برای شهر اصفهان، مهارت‌های مرتبط با اشتغال باشیم و فعالیت اقتصادی را نیز به آنها آموزش دهیم.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما برخورداری از یک نظام تامین اجتماعی خوب وجود ندارد، تصریح کرد: امروز دولت با چالش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است، بر همین اساس با توجه به مصوبات سیاست‌های کلی کشور و مصوبات شورای عالی اشتغال دو طرح اعم از "مهارت آموزی" و "کارورزی" از سوی دولت ابلاغ شده است تا در یک ساز و کار آسان و به دور از دست اندازهای قانون کار، مشکل نبود انطباق آموزش‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار برطرف شود.
میرهادی با بیان اینکه سرفصل‌های تخصصی دانشگاه‌ها با فضای اشتغال فاصله دارد، خاطرنشان کرد: در طرح مهارت‌آموزی هدف ما این است که مهارت علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را افزایش دهیم و محیط کار را به محیط فنی و حرفه‌ای تبدیل کنیم چراکه عملا امکان آموزش‌های تخصصی بازار کار در فنی و حرفه‌ای وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید منطبق بر نیازهای بازار اقتصادی کشور پیش برود، افزود: در طرح مهارت آموزی بر اساس آنچه مصوب شده است، تمامی افراد داوطلب از 15 سال به بالا در یک دوره حداقل 4 ماه تا یک‌سال از قانون کار معاف هستند و در این مدت، بیمه مسئولیت مدنی خواهند شد تا چنانچه در جریان کار، حادثه‌ای برای آنان رخ داد، عواقب آن متوجه کارفرما نباشد. کارفرمایان به ازای هر فرصت شغلی می‌توانند فقط از 3 مهارت آموز استفاده کنند.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، تصریح کرد: تاکنون 2 هزار و 700 نفر در بخش مهارت‌آموزی در سطح استان اصفهان وارد شده و دوره مذکور را گذرانده‌اند.
میرهادی اظهار کرد: در طرح کارورزی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با شرط سنی 27 سال برای کاردانی، 30 سال برای کارشناسی و 35 سال برای کارشناسی ارشد می‌توانند در یک دوره 4 تا 6 ماهه، در محلی مشغول به کار شده و در این دوره کمک هزینه 250 تا 350 هزار تومانی از دولت دریافت و از بیمه مسئولیت مدنی برخوردار شوند.
وی افزود: چنانچه کارورز پس از دوره کارورزی در همان محل مشغول به کار شد، کارفرما تا 2 سال از بیمه شخص، معاف است.
به گزارش ایسنا، نشست تخصصی پویش پیشتازی از سوی خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، با هدف ترویج کار داوطلبانه در سالن همایش های کتابخانه مرکزی برگزار شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110333/سرفصل‌های-تخصصی-دانشگاه‌ها-با-فضای-اشتغال-فاصله-دارد
بستن   چاپ