پیام سپاهان
ایسنا از بازار لوازم التحریر گزارش می دهد؛
اگرچه ایرانی، اما گران
شنبه 16 شهريور 1398 - 11:32:26
پیام سپاهان - در زمان ما اگر دفتر، مداد و خودکاری از قبل بود، برای سال بعد از همان استفاده می کردیم، اما امروز بچه ها زیر بار نمی روند و آن قدر قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته افزایش یافته که شاید نتوان تمام نیاز فرزندمان را در آستانه بازگشایی مدارس برآورده کنیم.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، افزایش چند برابری قیمت دفتر که نیاز اصلی دانش‌ آموزان است، کار را برای خانواده‌ها مخصوصا خانواده‌های کارگر و کشاورز بسیار دشوار کرده است. اگرچه امروز بیشتر اجناس ایرانی تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار است، اما مصرف کننده با مشاهده قیمت‌ها برای خرید دچار تردید می‌شود.
یک فروشنده لوازم التحریر به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قیمت لوازم التحریر از سال گذشته تاکنون حدود دو یا سه برابر افزایش یافته است مثلا دفتر 40 برگ هزار تومانی، امسال با قیمت سه هزار تومان به فروش می‌رسد، دفترهای فانتزی که سال گذشته حدود 2500 تومان بوده امروز شش هزار تومان شده است یا جامدادی 7 هزار تومانی امسال بیش از 18 هزار تومان به فروش می رسد.
فروشنده‌ای دیگری با گلایه از وضعیت قیمت ها، می گوید: امسال از حدود 50 تولیدی قیمت گرفته‌ام و با یکدیگر مقایسه کرده‌ام، مثلا دفتر 50 برگ با وزن هفتاد گرم با کیفیت عالی و فنر 6250 تومان است، اما در برخی فروشگاه‌ها همین دفتر را با قیمت 6250 تومان با کیفیت یا وزن کمتر می‌فروشند که نوعی تخلف است، اما کسی پاسخگو نیست.
او ادامه می دهد: امسال حدود 70 درصد لوازم التحریر ما ایرانی است و شاید بتوان گفت که ایران تا حد زیادی در این زمینه خودکفا شده و کیفیت اجناس ایرانی بسیار خوب است و نسبت به گذشته بهبود یافته است.
فروشنده دیگری با تایید این موضوع، می‌گوید: حدود سه سال پیش در بازدید از کارخانه تولید جامدادی محصولاتی با کیفیت بسیار پایین تولید می‌شد، اما امسال اجناس بسیار عالی هستند.
او ادامه می‌دهد: از آخرین باری که برای مغازه خرید کرده‌ایم تاکنون افزایش قیمت محسوسی وجود نداشته، اما با افزایش ناگهانی قیمت کاغذ از بهمن ماه گذشته، دیگر اجناس مرتبط با کاغذ همچون دفتر، دفترچه یادداشت و ... نیز افزایش قیمت ناگهانی داشته‌اند.
فروشنده دیگری با نظری متفاوت از شرایط بازار، از کاهش قیمت‌ها صحبت می‌کند و می گوید: با کاهش قیمت دلار، قیمت لوازم‌التحریر تا حدودی کمتر شد، مثلا دفتر 50 برگ 8 هزار تومانی، اکنون 6 هزار تومان شده است.
او می‌گوید: مشتری‌ها کم نشده‌اند، اما ظرفیت تقاضای آنها بسیار کاهش یافته است، مثلا اگر قبلا پنج خودکار می‌خریدند، امروز یک یا دو خودکار می‌خرند. هزینه خرید برای یک دانش‌ آموز حدود 150تا 200 هزار تومان است، اما اگر خانواده‌ای با وضعیت مالی متوسط برای 2 یا 3 دانش آموزش خرید کند با شرایط بسیار سختی مواجه خواهد شد.
خانمی که برای دخترش در حال خرید لوازم التحریر است به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: سال‌های گذشته با یک بار مراجعه به بازار تمام خریدهای مدرسه دخترم را انجام می دادم، اما به دلیل افزایش قیمت ها امسال وسایل مورد نیاز مدرسه دخترم را خرد خرد تهیه کردم، مثلا یکبار چند دفتر خریدم و مدتی بعد خودکار، مداد و پاک کن و دفعه بعد برای مداد رنگی و آبرنگ را خریداری کردم چرا که توان خرید همه اقلام را با هم ندارم.
او می گوید: در زمان ما از همان دفتر و مداد و خودکار سال گذشته خود استفاده می کردیم، اما امروز بچه ها زیر بار نمی روند و ناچار به خرید لوازم التحریر هستیم.
پدر پسربچه‌ای که درحال خرید دفتر است نیز می گوید: امروز با لیستی بلندبالا برای خرید لوازم‌التحریر پسرم به بازار آمدم، اما اکنون که از وضعیت قیمت‌ها مطلع شدم ناچارم برخی لوازم التحریر غیرضروری را حذف کنم.
خانم دیگری با بیان اینکه برخی خانواده‌ها برای کم کردن هزینه‌ها سالنامه و کاغذ‌های باطله‌های خود را جمع‌آوری و در ازای آن از بعضی مغازه ها دفترهای جدید دریافت می‌کنند، می گوید: قیمت هر کیلو کاغذ باطله 1500 تومان است، اما در برخی فروشگاه‌ها حتی با قیمت 2 هزار تومان نیز قیمت تعیین شده است.
از سوی دیگر رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر اصفهان در خصوص وضعیت این بازار در آستانه مهرماه، می گوید: دفتر 40 برگی که سال گذشته 500 تومان بود، امسال 3 هزار تومان به فروش می‌رسد و متاسفانه سازمان صنعت نیز پاسخگوی این افزایش قیمت است؛ چراکه این سازمان با توجه به حمایت از مصرف کننده باید قیمت اقلام لوازم التحریر را تعیین ‌کند.
اکبر چیت ساز با تاکید بر اینکه قیمت‌ هر روز تغییر می‌کنند، اظهار می کند: اگر یک کارتن دفتر در گذشته 110 هزار تومان بوده، امروز حدود 400 هزار تومان است. البته خانواده‌هایی با وضعیت مالی مناسب امروز با این قیمت ها مشکلی ندارند، اما کارگران یا کشاورزان که درآمد پایینی دارند اکنون در خرید لوازم التحریر فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.
او در خصوص نوشت افزار ایرانی، تاکید می کند: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی، مردم بیشتر اجناس ایرانی را خریداری می‌کنند که این عمل در بهبود وضعیت کارگران تاثیر خواهد داشت. 
چیت ساز ادامه می دهد: سال گذشته حدود 20 تا 30 درصد نوشت افزار بازار ایرانی بود که خوشبختانه امسال به 60 درصد رسیده است و ما نیز از مدارسی که بعضا لوازم التحریر خارجی به دانش‌ آموزان جایزه می‌دهند می‌خواهیم؛ از اجناس ایرانی استفاده کنند. 
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر در خصوص قیمت‌ها، می گوید: اتحادیه هیچ وظیفه‌ای برای قیمت گذاری ندارد، ولی باید هزینه‌های ریز قیمت‌ها مثل هزینه کارگر، هزینه کاغذ و... را ارائه دهند. از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده باید بر قیمت ها نظارت داشته باشد که این امر در بازار بسیار اندک است.
او با بیان اینکه همه لوازم التحریر ایرانی اگر از نظر کیفیت بهتر از برند‌های خارجی نباشد، حداقل با آنها برابری می‌کند، توضیح می دهد: بخشی از مواد اولیه لوازم التحریر وارداتی است، به همین دلیل هزینه زیادی صرف تولید می‌شود. البته در مورد خودکار و مداد قیمت‌ها تفاوت زیاد با گذشته ندارد، اما قیمت دفتر پنج برابر افزایش یافته است.
چیت ساز ادامه می دهد: در حال حاضر بخشی زیادی از نوشت افزار وارداتی نیست و افزایش یا کاهش واردات به نوع خرید مصرف کننده بستگی دارد، مثلا اگر تقاضا برای خرید جنس خارجی بیشتر باشد، بنابراین واردات نیز افزایش خواهد یافت. 
او می گوید: امروز در مجموع تقاضای مردم برای خرید لوازم التحریر بسیار کاهش یافته است و اگر خریدار قدرت خرید نداشته باشد نمی‌تواند مطابق نیاز فرزندش که به دفتر فانتزی یا لوازم التحریر لوکس خریداری کند، البته دفترهایی که با تعرفه دولتی فروخته می شود و جزء کالاهای لوکس نیست هم امروز گران شده است.
به گزارش ایسنا، اگرچه تولید لوازم التحریر ایرانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و مردم نیز به دلیل شرایط اقتصادی روی به خرید این اجناس آورده اند، اما آنچه مهم است امروز خانواده های ایرانی برای خرید نوشت افزار مورد نیاز فرزندان خود در آستانه مهر ماه باید هزینه بالایی کنند و به گفته آنها همچون دیگر بازارها نظارت به درستی انجام نمی شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110415/اگرچه-ایرانی،-اما-گران
بستن   چاپ