پیام سپاهان
80 آیین محرم و عاشورا در استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس ثبت شد
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 10:39:21
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از ثبت 80 آیین مرتبط با محرم و عاشورا که در این استان برگزار می شود در فهرست میراث ملی ناملموس کشور خبر داد.

فریدون الله یاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه میراث ناملموس زیادی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: موفق به شناسایی و ثبت 200 اثر میراثی ناملموس استان اصفهان و ثبت آنها شده‌ایم که از این تعداد 80 آیین و مراسم مربوط به محرم و عاشورا ست.
وی افزود : 70 درصد این آثار در 2 سال اخیر شناسایی و به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: یکی از این میراث ناملموس آیین مذهبی قالیشویان مشهد اردهال است که در فهرست میراث ناملموس جهان به ثبت رسیده است و در تلاشیم تا سایر میراث ناملموس استان که جاذبه‌های زیادی برای گردشگران خارجی دارد از جمله نخل گردانی و علم گردانی را به ثبت جهانی برسانیم.
براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون 13 اثر ناملموس ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به پیشینه و سابقه تاریخی استان اصفهان در برگزاری آیین‌ها و مراسم‌ ملی و مذهبی تصریح کرد: در نقاط مختلف این استان آیین‌ها و رسوم زیادی وجود دارد که می‌تواند در میراث ناملموس کشور و جهان به ثبت برسد اما تاکنون ناشناخته باقی مانده است و این اداره کل تلاش دارد تا با شناسایی آنها این خرده فرهنگ‌ها را به جامعه معرفی کند.
الله یاری در خصوص شناسایی آیین‌ها و مراسم مذهبی مرتبط با محرم و عاشورا بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده تا کنون موفق به شناسایی بسیاری از این آیین‌ها که در مناطق مختلف استان برگزار می شود، شده‌ایم .
وی از " زار خاک" در روستای " قورتان" در شرق اصفهان، سوزاندن" خیمه های خاندان" امام حسین ( ع) در شهر " نوش آباد" در شمال استان، تعزیه در شهرستان " نطنز" و " روستای قودجان" در شهرستان "خوانسار" ، " نخل گردانی" و" جقجقه زنی" در روستای " ابیانه" ، تعزیه در شهرستان‌های " خمینی شهر" و " نجف آباد"، سوگواری ششمین روز شهادت امام حسین (ع) در شهر " نیاسر"، " تشرف به مسلک سقائی" در " کاشان"، " شال گردانی" در "دهاقان" و "پرده خوانی" در رثای شهادت امام حسین(ع) در شاهین شهر و میمه " از جمله این آیین‌ها نام برد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در روزهای تاسوعا و عاشورا مکان های تاریخی و موزه های این استان تعطیل می باشد از گردشگرانی که در این روزها به این خطه سفر کرده اند خواست با حضور در این شهرستان‌ها ضمن دیدن آیین ها و میراث ناملموس استان اصفهان از مواهب معنوی این آیین‌ها بهره مند شوند.
وی تاکید کرد : اصفهان رتبه اول در زمینه ثبت میراث ناملوس در کشور را داراست.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
/6022 /2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110518/80-آیین--محرم-و-عاشورا-در-استان-اصفهان--در-فهرست-میراث-ناملموس-ثبت-شد
بستن   چاپ