پیام سپاهان
منصوری‌آرانی:
همه جریان‌ها باید از گام سوم دولت در کاهش تعهدات برجامی حمایت کنند
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 9:34:18 AM
ایسنا
پیام سپاهان - یک نماینده سابق مجلس گفت: مهم است که همه گروه‌ها و جناح‌ها از برداشته‌شدن گام سوم حمایت کنند و با آن همسو باشند؛ چرا که به محض ایجاد ناهماهنگی درونی در این زمینه، قطعاً هزینه‌های قابل‌توجهی به کشورمان وارد خواهد شد.
عباسعلی منصوری آرانی درباره اجرای گام سوم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی، اظهار کرد: ما براساس توافقی که در سازمان ملل به تصویب رسید به یک معاهده دست‌ یافتیم که دارای معادله‌ای است تا هر دو طرف نسبت به یکدیگر امتیازات و مسئولیت‌های برعهد گیرند.
وی افزود: ما امتیازات و مسئولیت‌های مناسبی را برای هردو طرف در این معاهده قائل شدیم تا هرکدام از طرفین مذاکره یک سری مسئولیت‌ها را در قبال دیگری بر عهده گیرد و در کنارش امتیازاتی هم دریافت کند اما این نمی‌شود که آمریکا پایش را از معاهده بیرون گذارد و هیچ مسئولیتی نپذیرد و در عوض به دنبال کسب امتیاز باشد اما ایران هم مسئولیت‌پذیر باشد و هم امتیازی دریافت نکند.
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه منطق ریاضی و عقلانیت دیپلماتیک هم تعهد یک‌جانبه به توافق برجام را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: ایران ناچار است تا با برداشتن گام‌های متعدد، طرف مقابل را به سوی مسئولیت‌پذیری و تضمین و تامین خواسته‌های به‌حق ما سوق دهد. به همین دلیل هم تعهدات خود نسبت به برجام را البته در چارچوب همین توافق، به صورت مقطعی کاهش دادیم تا در این میان فرصتی هم به اروپا داده باشیم که تلاش خود را برای حفظ برجام به نتیجه رساند.
منصوری آرانی با بیان اینکه ایران آماده است تا در صورت بازگشت شرایط به قبل، گام‌های برداشته شده را به صورت تدریجی کنار گذارد، اظهار کرد: ایران در برداشتن گام سوم نیز مانند دفعات پیشین یک حرکت مبنایی، اصولی و هوشمندانه انجام داد و بر منافع ملی تکیه کرد تا نتیجه مناسبی را از برداشتن این گام نصیب ملت سازد.
وی ادامه داد: مهم است که همه گروه‌ها و جناح‌ها از برداشته‌شدن گام سوم حمایت کنند و با آن همسو باشند چرا که به محض ایجاد ناهماهنگی درونی در این زمینه، قطعاً هزینه‌های قابل‌توجهی به کشورمان وارد خواهد شد اما خوشبختانه تاکنون همه کوشیده‌اند همسویی خود را با اقدامات دولت در این زمینه حفظ کنند که این مهم جای تقدیر دارد اما امیدواریم در ادامه نیز همین همسویی و هماهنگی حفظ شود.
این نماینده سابق مجلس در پایان تاکید کرد: حفظ توافق‌نامه برجام برای اروپایی‌ها اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم آنان بتوانند در زمینه حفظ این توافق تلاش کنند، به خصوص که با عدم توانایی که آنان در این زمینه تاکنون از خود نشان داده‌اند، حیثیت‌ و ادعای‌شان در داشتن قدرت و توانایی زیر سوال رفته و بنابراین باید اهمیت بیشتری به حفظ حیثیت خود در عرصه جهانی نشان دهند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110556/همه-جریان‌ها-باید-از-گام-سوم-دولت-در-کاهش-تعهدات-برجامی-حمایت-کنند
بستن   چاپ