پیام سپاهان
روش‌های پیشگیری از زایمان زودرس
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 11:33:09 AM
ایسنا
پیام سپاهان - یک کارشناس مامایی گفت: اگرچه احتمال زایمان زودرس همواره وجود دارد، اما در برخی موارد می توان از آن جلوگیری کرد.
نرگس خلیل زاده  اظهار کرد: زایمان زودرس به دلیل انقباضات مکرر و پشت سر هم رحم پیش از هفته 37 بارداری رخ می دهد و به دنبال آنها دهانه رحم باز می شود. 
وی افزود: هر چه هفته بارداری کمتر باشد، زایمان زودرس مشکل‌سازتر خواهد بود.
کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با بیان اینکه زایمان زودرس ممکن است در هر بارداری رخ دهد، علل زایمان زودرس را متفاوت اعلام کرد و گفت: بارداری دو قلویی یا چندقلویی، مشکلات مرتبط با رحم، دهانه رحم یا جفت، وجود نقص جنین‌، زایمان زودرس در بارداری های قبلی از جمله دلایل شایع زایمان زودرس هستند.
خلیل زاده ادامه داد: عفونت به خصوص وجود عفونت در مایع آمنیوتیک یا در دهانه رحم یا واژن، برخی بیماری های مزمن مانند فشارخون بالا یا دیابت یا تیروئید، رخدادهای پر استرس زندگی مانند مرگ یکی از عزیزان، افزایش مایع دور جنین که به آن پلی هیدروآمنیوس نیز گفته می شود، نیز از دیگر علل وقوع ایمان زودرس هستند. 
به گفته این کارشناس مامایی، فاصله کمتر از شش ماه بین دو بارداری، عفونت بافت های اطراف دندان ها، خونریزی و لکه بینی واژینال در بارداری، رعایت نکردن مراقبت های لازم در بارداری، بارداری به واسطه مسمومیت بارداریIVF، مشکلات لخته شدن خون، جفت سر راهی، بارداری در زنان کمتر از 18 سال یا بالای 35 سال ، اضافه وزن یا کمبود وزن در بارداری نیز باید جدی گرفته شوند.
وی در خصوص علائم زایمان زودرس گفت: تغییر نوع ترشحات و یا افزایش آن، درد در ناحیه زیر شکم‌، دل درد همراه با اسهال یا بدون اسهال، کمر درد، انقباضات مکرر کمتر از 10 دقیقه، پاره شدن کیسه آب، احساس فشار در ناحیه لگن از علائمی است که در دوران بارداری باید به آن توجه کرد.
کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان معاینه رحم با دستگاه توکومتر برای سنجش انقباضات رحمی‌، تست آزمایشگاهی‌، معاینه لگنی، سونوگرافی را روش های تشخیص زایمان زودرس معرفی کرد.
وی تصریح کرد: هنوز پزشکان مطمئن نیستند که چه تعداد آزمایش یا چه ترکیبی از آزمایش ها در تشخیص خطر زایمان زودرس موثرتر هستند. این مسئله هنوز در حال بررسی است. با این حال هر چه تعداد آزمایش های مثبت بیشتر باشد، احتمال زایمان زودرس در فرد باردار بیشتر است.
خلیل زاده توضیح داد: به عنوان مثال اگر سونوگرافی دهانه رحم یک زن در هفته 24 بارداری، بدون سابقه زایمان زودرس یا علائم زایمان نشان دهد که دهانه رحم او بیش از 3.5 سانتی متر طول دارد و فیبرونکتین جنینی او نیز منفی باشد، احتمال زایمان قبل از هفته 32 بارداری در او کمتر از 1 درصد است، اما احتمال زایمان زودرس قبل از هفته 32 بارداری در زن بارداری که سابقه زایمان زودرس داشته و تست فیبرونکتین جنینی او نیز مثبت باشد و دهانه رحم او نیز کمتر از 2.5 سانتی متر طول داشته باشد، بیش از 50 درصد است.
این کارشناس مامایی در توضیح روش های درمان زایمان زودرس خاطرنشان کرد: درمان زایمان زودرس بستگی به علت آن و همچنین سنجش مزایا و معایب به تاخیر انداختن زایمان دارد، اما به طور کلی تجویز آنتی بیوتیک، توکولیتیک برای کنترل انقباضات رحمی، کورتیکواستروئید برای رشد ریه های جنین و سرکلاژ دهانه رحم توصیه می شود.
خلیل زاده در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان از زایمان زودرس جلوگیری کرد، گفت: اگرچه احتمال زایمان زودرس همواره وجود دارد، اما در برخی موارد می توان از آن جلوگیری کرد. زنان در معرض خطر باید از کار سنگین پرهیز کنند و زمان استراحت خود را افزایش دهند. هر 1 تا 2 هفته ویزیت و بررسی های روتین باید انجام شود. این بررسی ها شامل وزن، فشار خون، مقدار گلوکز و آلبومین ادرار و ارتفاع رحم و همینطور ضربان قلب جنین است.
وی بهترین راه برای پیشگیری از زایمان زودرس را شناخت علائم آن دانست و اظهار کرد: مادران باردار باید مواظب خودشان باشند تا سرما نخورند، مکمل هایی که توسط پزشک تجویز می شود را مصرف کنند، مصرف دخانیات را کنار بگذارند، وزن توصیه شده توسط پزشک را حفظ کنند و آب کافی بنوشند‌.
این کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان افزود: مادران باردار باید دهان و دندان های خود را به طور مرتب تمیز کنند‌، به اندازه کافی استراحت کنند، هر زمان که احساس نیاز به دفع ادرار داشتند، حتما به دستشویی بروند‌ و فاصله بین بارداری ها را رعایت کنند.
خلیل زاده همچنین بر لزوم داشتن تغذیه سالم تاکید کرد و گفت: حفظ رژیم غذایی سالم و دوری از غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و فست فود در بارداری الزامی است و مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین سی و کلسیم می توانند مانع زایمان زودرس شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/110565/روش‌های-پیشگیری-از-زایمان-زودرس
بستن   چاپ