پیام سپاهان
چرا میز کشوری صادرات صنایع‌دستی به اصفهان واگذار شد؟
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 13:42:37
پیام سپاهان - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در خصوص مباحث مطرح‌شده پیرامون چرایی واگذاری میز صادرات صنایع‌دستی کشور به اصفهان، توضیحاتی را بیان کرد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، 13 شهریورماه، جعفر جعفرصالحی با حضور در جلسه‌ای که به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان برگزارشده بود، خبر واگذاری میز کشوری صادرات صنایع‌دستی را به اصفهان اعلام کرد و بلافاصله پس‌ازاین، سؤالاتی مبنی بر چرایی واگذاری این میز کشوری به اصفهان از سوی وزارت صمت، همچنین مباحثی مثل خطر ایالتی شدن، در نظر نگرفتن آمایش سرزمینی و ... مطرح شد. فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان به این سؤالات پاسخ داده است:
میز کشوری صادرات صنایع‌دستی بر اساس چه رویکردی شکل گرفت؟ و چرا به اصفهان واگذار شد؟
یکی از اقدامات مهمی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود، بحث شکل‌گیری میز توسعه صادرات در حوزه‌های مختلف است و یکی از این حوزه‌ها نیز صنایع‌دستی است. 
طبیعی است که با توجه به جایگاه استان اصفهان در حوزه صنایع‌دستی، این استان به‌عنوان کانون اصلی فعالیت میز کشوری صادرات صنایع‌دستی انتخاب شود تا فعالیت‌های کشوری را در این حوزه پیگیری و اجرایی کند. با توجه به امتیازی که به استان اصفهان در این حوزه داده‌شده، تعاملات خوبی بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اتحادیه صنایع‌دستی و بخشی از NGO های فعال در حوزه تجارت صنایع‌دستی استان به وجود آمده است.
قرار است در این میز چه فعالیت‌هایی دنبال شود؟
فعالیت اصلی میز صادرات و تجارت صنایع‌دستی این است که بررسی‌ها و همفکری‌های لازم را میان دستگاه‌های مسئول، بخش خصوصی و صادرات کنندگان صنایع‌دستی انجام بدهد و علاوه بر اینکه موانع و مشکلات حوزه صادرات و تجارت صنایع‌دستی شناسایی در آن احصا و پیگیری خواهد شد، راهکارهای توسعه و تجارت صنایع‌دستی بررسی، تعریف و تبیین می‌شود و پیگیری‌های لازم نیز پیرامون آن انجام خواهد گرفت. درواقع می‌توان گفت که استان اصفهان کانون همفکری، مشورت و برنامه‌ریزی در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد شد.
هم‌اکنون تعاملات اولیه در این میز در خصوص مکانیسم فعالیت‌های آینده آن، در حال انجام است و قرار است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود را با همکاری صادرکنندگان و فعالین حوزه صنایع‌دستی بررسی کنند تا بتوانند بر اساس آن ظرفیتی که در استان و کشور در حوزه صنایع‌دستی کشور وجود دارد، از لحاظ فکری، برنامه‌ریزی کنند و با شناخت مسائل حوزه صنایع‌دستی به یک جمع‌بندی رسیده و راهکارهای لازم را ارائه دهند. طبیعی است که اصفهان می‌تواند با استان‌های دیگر این تعامل و ارتباط را برقرار کند.
با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تازگی تبدیل به وزارتخانه شده است، چرا واگذاری این میز به استان اصفهان از طریق وزارت صمت صورت گرفته است؟
فعالیت وزارت صمت، در حوزه تجارت فرابخشی است و متولی حوزه تجارت در کشور وزارت صمت است، منتهی کاربری فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که باید در میز کشوری صادرات و تجارت صنایع‌دستی صورت گیرد در حوزه وزارت میراث فرهنگی است و همکاران ما نیز پیگیر این مسائل هستند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در قالب قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی که مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی است و همچنین با تأکید برنامه ششم توسعه به این امر طبیعتاً تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی در وزارت میراث هم پیش‌بینی‌شده و امیدواریم که این وزارتخانه در بخش تجارت ورود جدی‌تری داشته باشد اما باید بپذیریم که در حال حاضر متولی اصلی حوزه تجارت وزارت صمت است.
این بحث از سوی سایر استان‌ها مطرح می‌شود که آمایش سرزمینی دقیقی نسبت به واگذاری میز کشوری صنایع‌دستی به استان اصفهان صورت نگرفته است، در این رابطه چه توضیحی دارید؟
معتقدم که جایگاه استان اصفهان در حوزه صنایع‌دستی کشور نیاز به تبیین و توضیح ندارد و همه بر صحت این موضوع اذعان دارند که استان اصفهان نه‌تنها در صنایع‌دستی کشور بلکه در صنایع‌دستی جهان هم جایگاه ویژه‌ای دارد. طبیعی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یا صمت بر اساس این جایگاه فعالیت این میز را به استان اصفهان بسپارد اما سپردن این میز به استان اصفهان به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان‌های دیگر کشور در این حوزه نیست، بلکه به دنبال این هستیم که از توان استان اصفهان به‌عنوان استان پیشران در صنایع‌دستی برای ارتقا و توسعه صنایع‌دستی کشور استفاده کنیم.
استان اصفهان ازلحاظ تنوع و تعدد صنایع‌دستی، رتبه اول کشور را دارد و از مجموع 299 رشته صنایع‌دستی کشور، 199 رشته متعلق به استان اصفهان است. تعداد هنرمندان صنایع‌دستی شناسنامه‌دار استان اصفهان 40 هزار نفر است و از این لحاظ نیز رتبه اول کشوری را داراست و اگر بخواهیم تعداد هنرمندانی که در سازمان میراث فرهنگی شناسنامه ندارند به این عدد اضافه کنیم، به رقم قابل‌ملاحظه‌ای خواهیم رسید. ضمن اینکه نباید نادیده گرفت بنگاه‌های بزرگ تجارت صنایع‌دستی کشور که در سطح ملی فعالیت دارند در اصفهان مستقر هستند. این بنگاه‌ها و شرکت‌ها در بیش از 20 کشور جهان نیز نمایندگی دارند و در زمینه تجارت دیجیتال صنایع‌دستی فعالیت‌های مهمی را انجام می‌دهد. بنابراین ازلحاظ آمایش سرزمینی نیز اصفهان دارای موقعیت ویژه‌ای برای گرفتن این میز است.
عده‌ای خطر نگاه ایالتی به صنایع‌دستی را با واگذاری این میز کشوری به اصفهان گوشزد می‌کنند، نگرانی آن‌ها به‌جاست؟
واژه ایالتی شدن واژه درستی نیست. در حوزه مهمی مثل صادرات و تجارت، تمرکززدایی در نظر گرفته‌شده و میزها بر اساس قابلیت‌های هر استان واگذار می‌شود. بنابراین این حرکت‌ها که به سمت انتقال بخشی از فعالیت‌ها به سمت مرکز صورت گرفته، تصمیم هوشمندانه‌ای بوده است. باید در نظر داشت که دو سوم رشته‌های صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و فکر نمی‌کنم استان‌های دیگر کشور به لحاظ تنوع صنایع‌دستی کشور چنین پوششی داشته باشند بنابراین بر فرض حتی اگر میز صادرات صنایع‌دستی به سمت ایالتی شدن هم برود جای نگرانی نیست چون استان اصفهان پوشش کاملی را در حوزه صنایع‌دستی کشور خواهد داشت.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110580/چرا-میز-کشوری-صادرات-صنایع‌دستی-به-اصفهان-واگذار-شد؟
بستن   چاپ