پیام سپاهان
خرید تضمینی گندم در اصفهان کمتر از پیش بینی بود
پنجشنبه 21 شهريور 1398 - 15:32:30
پیام سپاهان - اصفهان- کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از کاهش خرید تضمینی گندم در این استان نسبت به سال قبل و پیش‌بینی‌های اولیه خبر داد.

مهران توکلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وضعیت خرید تضمینی امسال با سال‌های گذشته متفاوت بود و پایین بودن قیمت خرید تضمینی نسبت به بازار آزاد علت کاهش خرید این محصول است به گونه‌ای که تاکنون تنها 87 هزار تن گندم از کشاورزان اصفهانی خریداری شد.
وی با بیان اینکه میزان تولید امسال محصول گندم این استان نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش یافته است گفت: پیش بینی کارشناسی حاکی از آن بود که امسال 200 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود اما با توجه به وضعیت قیمت خرید تضمینی نسبت به بازار آزاد، این پیش بینی‌ محقق نشد.
کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ارزش خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان را تاکنون 147 میلیارد و 900 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: تاکنون 85 تا 90 درصد از مطالبه‌ گندمکاران اصفهان پرداخت شده است.
به گفته وی، خرید تضمینی گندم از کشاورزان اصفهانی از اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز و تا مهر ادامه دارد.
وی اظهار داشت: اکنون 48 مرکز شامل سیلوی شهید مطهری اصفهان، کاشان، شاهین‌شهر و 45 مرکز خرید مباشری آماده خرید گندم از کشاورزان استان اصفهان است.
توکلی با اشاره به این که امسال سطح زیر کشت و تولید گندم در استان افزایش یافته است، تصریح کرد: پارسال 34 هزار هکتار گندم در استان داشتیم که از مجموع 157 هزار تن تولید، 100 هزار تن آن به صورت خرید تضمینی انجام شد.
وی اضافه کرد: براساس مصوبه هیات دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.
کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد : سرانه گندم در استان بطور متوسط 170 کیلوگرم است که حدود 70 درصد آن به نان و 30 درصد از آن هم به کیک، کلوچه، شیرینی، نان‌های فانتزی و ماکارونی اختصاص دارد.
سطح زیر کشت گندم آبی استان 65 هزار و 239 هکتار و دیم 26 هزار و 15 هکتار است.
/ 6022 / 7150

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110615/خرید-تضمینی-گندم-در-اصفهان-کمتر-از-پیش-بینی-بود
بستن   چاپ