پیام سپاهان
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان خبر داد:
دوغابی کردن گنبد مسجد شیخ لطف الله برای استحکام بخشی بوده است
شنبه 23 شهريور 1398 - 11:07:15
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پس از استقرار کاشی‌ها و پر شدن بندهای گنبدهای مسجد شیخ لطف الله، برای استحکام بخشی بیشتر بر روی آن دوغاب ریخته شده است.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مسجد شیخ لطف الله از مساجد مهم اصفهان و شاهکار معماری عصر صفوی است، اظهار داشت: کاشی کاری این مسجد به قرن یازدهم هجری برمی گردد که استاد محمدرضا اصفهانی به فرمان شاه عباس اول این اقام را انجام داده است.
وی با بیان اینکه اقدام های مرمتی در گنبد مسجد امام در هشت ترک انجام می شود که تاکنون دو ترک آن انجام شده است، ابراز داشت: دوغاب این گنبد در راستای استحکام بخشی ملات کاشی های انجام شده است که پاک خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: کاشی های مسجد شیخ لطف الله آجرهای لعاب دار هستند که بر روی گنبد نصب می شوند و بر قسمت های مرمت شده دوغاب ریخته می شود و پس از آن کارگاه های مرمتی پایان می یابد که تاکنون دو کارگاه به اتمام رسیده که کار عظیمی است.
وی با بیان اینکه گذشت زمان باعث شده تا جداره ها و کاشی های گنبد نیاز مرمتی پیدا کنند، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار، عملیات مرمت ترک های این گنبد ادامه می یابد.
گفتنی است مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان امام خمینی (ره) قرار دارد و در مدت هجده سال بنا شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110664/دوغابی-کردن-گنبد-مسجد-شیخ-لطف-الله-برای-استحکام-بخشی-بوده-است
بستن   چاپ