پیام سپاهان
حجت الاسلام دهنوی:
اسلام تجسس زن و شوهر نسبت به یکدیگر را حرام کرده است
شنبه 23 شهريور 1398 - 15:47:04
پیام سپاهان - کاشان - کارشناس رسانه ملی گفت: سلام تجسس زن و شوهر نسبت به یکدیگر را حرام کرده است چراکه یافتن کوچکترین موردی موجب بدبینی زن نسبت به شوهر و یا بالعکس می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام محمد دهنوی پیش از شنبه در جمع عزاداران حسینی اظهار داشت: عیب یابی در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است اما در ارتباط با زن و شوهر مورد تاکید است و بدین معنی است که زن و شوهر عیب های یکدیگر را رفع کنند.
وی با اشاره به روایتی از ائمه معصوم مبنی بر تاکید اهل بیت (ع) به عیب زدایی زن و شوهر از یکدیگر افزود: اسلام تجسس زن و شوهر نسبت به یکدیگر را حرام کرده است چراکه یافتن کوچکترین موردی موجب بدبینی زن نسبت به شوهر و یا بالعکس می شود.
بهترین راه اصلاح عیوب روش «الگویی» است
کارشناس رسانه ملی ابراز داشت: برخی از رفتارها عیب محسوب نمی شود چراکه زنان و مردان رفتارهایی دارند که این رفتارها به دلیل مقتضای روحی و جسمی و تفاوت در ساختار وجودی زنان و یا مردان است.
وی با بیان اینکه بهترین راه اصلاح عیوب روش «الگویی» است، گفت: روش الگویی به این معنی است که اگر زن و یا شوهر عیبی دارد فرد مقابل با عدم بکارگیری آن عیب مذمت این رفتار را منتقل کند و با این اقدام فرد مقابل متوجه می شود که در رفتار و یا اعمال خود عیوبی دارد و آن را رفع می کند.
نصیحت روش تربیتی قرآنی است
دهنوی ضمن اشاره به بکارگیری تربیت خاموش زن و شوهر در عیب زدایی از یکدیگر اظهار داشت: تربیت خاموش به معنی استفاده از سکوت و نگاه معنادار است که می تواند در عیب زدایی زن و شوهر نسبت به یکدیگر مثمر ثمر باشد.
وی نصیحت را یک روش تربیتی قرآنی دانست و افزود: برای آنکه نصیحت تاثیرگذار باشد باید شرایط آن ایجاد شود و بر همین اساس یکی از شرایط نصیحت مورد تاکید اسلام، انجام آن در اختفاست و از دیگر شرایط نصیحت بکارگیری آن در مواقع عاطفی است.
استفاده از کلام لیّن یکی از شرایط نصیحت کردن است
کارشناس رسانه ملی پرهیز از داد زدن و استفاده از کلام لیّن را یکی از شرایط نصیحت کردن دانست و ابراز داشت: ما باید همانند آینه باشیم و نقاط مثبت را به رخ یکدیگر بکشانیم و پس از آن اگر عیوبی در یکدیگر دیدیم با استفاده از روش های معقول و صحیح رفع عیب کنیم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110677/اسلام-تجسس-زن-و-شوهر-نسبت-به-یکدیگر-را-حرام-کرده-است
بستن   چاپ