پیام سپاهان
ترکی: نقدینگی بالا و پروژه‌های نیمه‌تمام گلوی اقتصاد را می‌فشارد
شنبه 6 آبان 1396 - 10:50:54 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه به اصل 44 قانون اساسی عمل نشده است. وقتی گفتیم خصوصی‌سازی کنیم این کار را نکردیم و بخشی از دولت را به بخش خصوصی که خودشان وابسته به دولت هستند واگذار کردیم.
اکبر ترکی  در خصوص واگذاری اقتصاد کشور به بخش خصوصی، بابیان اینکه نقدینگی بالا و پروژه‌های نیمه‌تمام گلوی اقتصاد کشور را می‌فشارد، اظهار کرد: آن چیزی که هم‌اکنون در بحث اقتصاد کشور مطرح است دو موضوع است. نزدیک 1400 میلیارد تومان نقدینگی کشور است و از طرفی هم پروژه‌های نیمه‌تمامی که دولت قصد دارد انجام دهد به‌طور متوسط 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سالانه اگر 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های عمرانی کنار می‌گذارند چیزی حدود 6 سال به طول می‌انجامد که این پروژه‌های نیمه‌تمام دولت به سرانجام برسد.
وی افزود: پس هم با نقدینگی مواجه هستیم و وضعیت دولت و پروژه‌های نیمه‌تمام هم که معلوم است. پس ناچاریم بخش خصوصی را وارد میدان کنیم تا بتواند با حمایت دولت امور را به‌خوبی انجام دهد. هرکجا هم که بخش خصوصی وارد شده است به‌خوبی کارها را انجام داده، برای مثال بزرگراه‌ها را بخش خصوصی به‌خوبی ساخته است و مردم از این خدمات راضی هستند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ما ناچار هستیم به بخش خصوصی در اقتصاد بها دهیم، گفت: متأسفانه به اصل 44 قانون اساسی عمل نشده است. وقتی گفتیم خصوصی‌سازی کنیم این کار را نکردیم و بخشی از دولت را به بخش خصوصی که خودشان وابسته به دولت هستند واگذار کردیم.
ترکی افزود: این‌گونه نمی‌شود کار کرد. باید خصوصی‌سازی واقعی را انجام دهیم و برای این منظور مردم باید وارد صحنه شوند. کاری نداریم در چه زمانی کدام دولت سر کار بوده است، در کل و تا الآن قدم بزرگی برای خصوصی‌سازی اقتصاد کشور برداشته نشده است.
نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس، ادامه داد: در مجلس نهم یک سری مصوبات از تصویب مجلس گذشت که بحث کار و اشتغال باید تسهیل شود و هم‌اکنون این آمادگی را داریم که هر قدمی که دولت در این جهت بردارد با تمام توان از آن پشتیبانی کنیم. اخیراً پروژه‌ها را تقسیم کرده‌اند و قرار است کارهای خوبی برای بها دادن به بخش خصوصی انجام شود تا اقتصاد کشور تکانی بخورد.
وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون درصد کمی از اقتصاد کشور متعلق به بخش خصوصی است و اکثر اقتصاد را بخش دولتی اداره می‌کند که کارآمدی چندانی ندارد. هم‌اینک 95 درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می‌شود و حقوق کارکنان دولت از آن پرداخت می‌شود. از طرفی می‌گویند دولت را کوچک بکنیم و بعد می‌آییم استخدام‌ها را بیشتر و دولت را بزرگ‌تر می‌کنیم. با این وضعیت نمی‌توان مملکت را اداره کرد و ناچار از این هستیم که به شکل حقیقی، واقعی و جدی بخش خصوصی را وارد میدان کنیم تا نتیجه خوبی در اقتصاد بگیریم.
ترکی در پاسخ به این سؤال که چرا در کل به بخش خصوصی بها داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برخی افراد مدیر در کشور آن تفکر اقتصادی نوین را ندارند. البته برخی مسائل رانتی هم در این موضوع دخیل است و باید همتی در این باره شود. اعتقاد دارم بدنه دولت به این نتیجه رسیده است که اگر می‌خواهند کار اساسی انجام شود باید به طور واقعی به سوی بخش خصوصی روند تا کارهای خوبی انجام شود.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/11205/ترکی--نقدینگی-بالا-و-پروژه‌های-نیمه‌تمام-گلوی-اقتصاد-را-می‌فشارد
بستن   چاپ