پیام سپاهان
طباطبایی نژاد: پیاده‌روی اربعین، تأکیدی بر جایگاه مردمی فرهنگ امام حسین(ع) است
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 11:44:43 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور شیعیان از جوامع مختلف در راهپیمایی اربعین یک نوع وحدت و اتحاد میان جوامع مختلف شیعی را به منصه ظهور می‌رساند و به‌ نوعی یک مانور سیاسی و پشتوانه‌ای برای شیعیان در سراسر جهان به‌حساب می‌آید.
صادق طباطبایی نژاد  در خصوص اهمیت پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: اربعین در این سال‌های اخیر به‌صورت یک نماد جهانی تبدیل شده است. اربعین در این سال‌ها بیشتر از اینکه جنبه زیارت داشته باشد به یک نماد حضور شیعیان در زیر پرچم امام حسین (ع) تبدیل شده است و پیام دفاع از مکتب و حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت را به دنیا مخابره می‌کند. به همین دلیل در سال‌های اخیر پیاده‌روی اربعین جدا از بازتاب رسانه‌ای گسترده، یک نوع ویژگی خاصی پیدا کرده است.
وی افزود: پیاده‌روی اربعین به غیر از جنبه مذهبی و دینی، از نظر شکلی و ظاهری مهم است به‌طوری که این راهپیمایی عظیم به صورت یک نوع حضور همگانی شیعیان برابر عرض ارادت به سالار شهیدان درآمده است. خوشبختانه از ایران اقشار مختلف مردم و حتی مسئولان کشور با سمت‌های مختلف در این روز گرد هم می‌آیند که واقعاً جمع کم‌نظیری است که قابل مقایسه با هیچ حضور دیگری در مناسبت‌های مختلف نیست.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در روز اربعین حضور شیعیان از کشورهای مختلفی مانند آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای آفریقایی و اروپایی چشم‌گیر است. این حضور یک نوع وحدت و اتحاد میان جوامع مختلف شیعی را به منصه ظهور می‌رساند و یک نوع مانور سیاسی و پشتوانه‌ای برای شیعیان در سرتاسر جهان به‌حساب می‌آید، مخصوصاً با این فتنه‌های اخیری که بر علیه فرهنگ حسینی و آن فرهنگ سیاسی سیدالشهدا(ع) با ایجاد گروه‌های تکفیری به وجود آمده است این حضور گسترده پیام روشنی بر جایگاه مردمی فرهنگ سالار شهیدان و پایگاه عقیدتی این فرهنگ که قلوب مردم است، دارد.
طباطبایی نژاد گفت: اعتقاد دارم ثواب حضور در روز اربعین و راهپیمایی آن، اجر عظیمی در نزد خداوند دارد. البته بنده انتقاداتی از برخی عملکردها برای خدمت رسانی به زوار اربعین دارم. مخصوصاً در خصوص اخذ وجوهاتی که به عناوین مختلف از زوار آن امام همام گرفته می‌شود. زائران اربعین که عصاره مردم هستند و با کمترین درآمدی که دارند به زیارت کربلا می روند نباید به بهانه‌های مختلف وجوهاتی از آنان گرفته شود.
وی در همین خصوص افزود: این‌گونه نباشد که حضور نهادهای خدمت‌رسانی به مردم برای زوار ایجاد مزاحمت کند و از مردم وجوهی اخذ کنند که البته در کمیسیون فرهنگی مجلس تذکرات لازم به آقای ذوالفقاری، مسئول هماهنگی ستاد اربعین داده شد. مخصوصاً در خصوص حمل و نقل زوار از شهرهای خودشان تا مرز گاهی دو تا سه برابر پول از آنان گرفته می‌شود که مؤکدا گفتیم که حاکمیت در همین‌جا باید حضور پیدا کند تا این وجوهات از مردم گرفته نشود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید مسئولان امر به‌گونه‌ای امور را برنامه‌ریزی کنند که هیچ فشاری به زائران کربلا وارد نشود و خدای ناکرده زوار این احساس را نکنند که هیچ مدیریتی در کار نیست. البته انصافاً زحمات زیادی برای خدمت‌رسانی به زائران کشیده شده است. در بازدیدی که از مرز مهران داشتیم زحمات زیادی کشیده شده بود که حضور زوار قانونی و با ویزا باشد، اما در عین حال وجوهی در اول شروع پیاده‌روی اربعین از مردم گرفته می‌شد.
طباطبایی نژاد اظهار کرد: برای مثال وجوهی برای پارک خودروهای زوار در پارکینگ‌های مرزی از آنان گرفته می‌شد که غیرمعقول است. یا هلال‌احمر وجوهی را برای حضور و خدمت‌رسانی به زائران دریافت می‌کند که اصلاً درست نیست چراکه وظیفه ذاتی هلال‌احمر است که در چنین روزهایی حضور پیدا کند. قرار نیست وقتی هلال‌احمر حضوری پیدا کند در قبالش پولی بگیرد. به این دلایل انتقاداتی بر عملکرد برخی سازمان‌ها وارد است که امیدواریم هرسال وضع خدمت‌رسانی به زوار بهتر شود.
وی گفت: پیام جهانی پیاده‌روی اربعین همبستگی مسلمانان و به‌خصوص شیعیان زیر پرچم امام حسین (ع) است. این پیام مهم که امام حسین (ع) برای ایجاد و اقامه عدل قیام کرد به جهان مخابره می‌شود و شیعیان این مطلب را هرسال در ماه محرم و روز اربعین ثابت می‌کنند.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که حضور مسئولان در پیاده‌روی اربعین چه تأثیری دارد، خاطرنشان کرد: بازتاب حضور مسئولان در پیاده‌روی اربعین در ایجاد وحدت در کشور تأثیر زیادی دارد و هم از این نظر که فرهنگ عاشورایی در خودشان بیدار می‌شود مطلوب است. واقعیت این است که فواید معنوی اربعین آن‌قدر زیاد است که هیچ‌کس نمی‌تواند با بهره‌برداری سیاسی اصل روز اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/12415/طباطبایی-نژاد--پیاده‌روی-اربعین،-تأکیدی-بر-جایگاه-مردمی-فرهنگ-امام-حسین(ع)-است
بستن   چاپ