پیام سپاهان
روش‌های حفظ باروری در سرطان پستان
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 11:25:59 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - محققان آلمانی روش‌های حفظ کننده باروری در زنان مبتلا به سرطان پستان را گزارش دادند.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان و به نقل از مجله Geburtshilfe Frauenheilkd ، Guenther و همکاران در یک مقاله مروری، راه‌هایی را برای حفظ باروری در زنان مبتلا به سرطان پستان ارایه کردند. بیشتر زنان، پیش از یائسگی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، این در حالی است که بچه‌دار شدن هنوز از دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود. بنابراین محافظت از بارداری برای حفظ پتانسیل باروری آنها می تواند مفید باشد.
شیمی درمانی، صرف نظر از اینکه به عنوان درمان کمکی یا مستقل تجویز شود، سبب آسیب برگشت ناپذیر به فولیکولهای تخمدان و بروز ناباروری زودرس می‌شود. با توجه به اینکه از کدام عامل سیتوتوکسیک استفاده شود و اندوخته تخمدان به چه میزان باشد، ریسک سمیت داروهای شیمی درمانی بر روی دستگاه تناسلی را می‌توان به صورت پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی کرد.
مطابق با این مقاله، انتخاب‌های حفظ باروری شامل موارد زیر است:
روش اول فریز کردن اووسیت‌های (سلولهای جنسی زن) لقاح یافته یا غیر لقاح یافته است که پس از تحریک تخمک گذاری، اووسیتهای بالغ توسط اسپیره کردن فولیکولی به صورت ترانس واژینال برداشته شده، سپس آنها فریز می‌شود یا ابتدا با روش لقاح مصنوعی یا ISCI لقاح یافته و بعد فریز می‌شود.
روش دوم فریز کردن خود تخمدان است در طی فریز کردن بافت تخمدان، تقریبا 50 درصد از کورتکسهای تخمدانی یک تخمدان به کمک جراحی لاپاراتومی برداشته و سپس فریز می‌شود.
روش سوم شامل استفاده از اگونیستGnHR به عنوان یک درمان دارویی به منظور سرکوب اندوکرین تخمدان با هدف محافظت از اووسیتها، سلولهای گرانولوزا و سلولهای Theca از اثرات سیتوتوکسیک شیمی درمانی است.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/12818/روش‌های-حفظ-باروری-در-سرطان-پستان
بستن   چاپ