پیام سپاهان
/پایان نامه/
اعتیاد؛ بیماری زیست شناختی و روان شناختی
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 11:57:20 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی است و عوامل بسیاری دراتیولوژی سوءمصرف مواد مخدر و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، سارا بهیار دانشجو کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی در پایان نامه خود به بررسی "علل جرم شناختی افزایش اعتیاد در بین زنان و دختران ایرانی" پرداخت.
مطابق این تحقیق اعتیاد، این آفت و هرزگی روح و جسم، علت های پشت پرده متعددی دارد. تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی است و عوامل بسیاری دراتیولوژی سوءمصرف مواد مخدر و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند.
عوامل موثر بر فرد، محیط فرد و عوامل اجتماعی در هم بافته و بر یکدیگر تاثیر می گذارند. در این تحقیق زنان و دختران مرکز توجه بوده و از آنجایی که در مقایسه با مردان روحیه انعطاف پذیری و تفاوت فیزیولوژی بسیاری دارند، بنابراین در برابر انحرافاتی مانند اعتیاد آسیب پذیری بیشتری داشته و بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.
در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد میان رشته ایی ابعادی چون عوامل جرم زای درونی، بیرونی، وضعی و ساز و کارهایی جهت پیشگیری، ترک و درمان اعتیاد به کار گرفته شده و با تعمیم به علل جرم شناختی آن در جامعه توصیف و تحلیل می شود.
بنابراین درک تمام علل و عوامل زمینه ساز، موجب می شود تا روند پیشگیری، ترک و درمان به طور هدفمند طرح ریزی شود و آشنایی با عوامل زمینه ساز و مستعد کننده اعتیاد ضرورت داشته باشد.
علاوه بر این در پژوهش حاضر نابسامانی های روانی و فردی همانند برجسته شدن روحیه چشم و هم چشمی، تناسب اندام، زیبایی، کمال گرایی که خود زمینه بروز عدم اعتماد به نفس را در دختران به وجود می آورد و عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی مانند بیکاری، فقر، دوستان ناباب، محیط خانوادگی نامناسب، در دسترس بودن مواد و عوامل گوناگون دیگر که سبب سوق دادن آنها به سمت مواد می شود مورد بررسی قرار گرفته است.
 هدف از این تحقیق پیشگیری، ترک و درمان اعتیاد با شناخت و احراز علل جرم شناختی آن و کنترل در میان زنان و دختران به نحوی که به پیشگیری و درمان آن منجر شود، است.
نتایج این بررسی ابعاد اعتیاد در جهت سالم سازی، از بین بردن و ریشه کن کردن مواد افیونی، استحکام بنیان خانواده و به تبع آن به وجود آمدن نسلی پاک و عاری از مواد و در نهایت ایجاد جامعه سالم است که چنین نتیجه ایی در پرتو داشتن محیط و خانواده ایی سالم و از بین بردن علل و عوامل و زمینه های مستعد آن است.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی محسن شکرچی زاده در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/12823/اعتیاد؛-بیماری-زیست-شناختی-و-روان-شناختی
بستن   چاپ