پیام سپاهان
ضروری از آینده پرداختن به حال شهرها است
سه شنبه 30 آبان 1396 - 10:06:36 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - عضو شورای مشاوران معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اظهار كرد: حرکت به سمت آینده در شهرها ضروری است اما ضروری‌تر از آن پرداختن به حال است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، سیدمحسن حبیبی در اولین جلسه شورای مشورتی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینكه حرکت به سمت آینده ضروری است اما ضروری‌تر از آن پرداختن به حال است، اظهار كرد: امروز نه خودمان، نه شهرمان و نه جامعه‌مان حالشان خوب نیست اگرچه روی آینده زیاد کار شده و گذشته نیز یک عشق از دست رفته‌ است اما تاکید بر حال است.
وی گفت: هدف هر آدمی تولید محصول نیست بلکه فرآیند رسیدن به محصول است و این فرآیند باید سامان پیدا كند. با این كار در هر برهه‌ای می‌توان انتظار تولید محصول با كیفیت داشت. حال شهر اصفهان بد است و دست کمی از تهران ندارد. شهر یک موجود پویا و زنده است و شهرسازان وقتی به آن می‌اندیشند کالبدشکافی می‌کنند نه جراحی، در حالی كه شهر به عنوان یک موجود زنده نیاز به جراحی دارد و این امر با همکاری بین گروه‌های مختلف ممكن می‌شود. اگر بین رشته‌ای کار کنیم بسیار از هم می آموزیم و تجارب را به یكدیگر انتقال می‌دهیم.
این شهرساز ادامه داد: عادت کردیم مدرنیزه را عامرانه تحمیل کنیم. این عمل از سال 1300 تاکنون در حال انجام است، بسیاری ازکشورها مشابه ما هستند و برای رفع این مشكل باید نخستین قدم را خودمان برداریم. سرسام شهری انسان‌ها را پرخاشگر می‌‌كند و آرامش را از شهروندان می‌گیرد، امروز در شهرهای ما نا آرامی وجود دارد.
حبیبی تصریح کرد: در مردم ما شاکله‌ای از محبت و کمک به همدیگر وجود دارد که نمونه بارز خود را در زلزله کرمانشاه نشان داده است ما باید این شاکله را به سطح ظهور برسانیم که البته کاری دشوار است. هر چند این عمل را می‌توان در مناطق فرودست شروع کرد زیرا در این نقاط همبستگی بیشتری دیده می‌شود.
هم‌چنین معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی امسال وارد برنامه ششم توسعه شده است و برای ورود به این برنامه یک چشم انداز داریم که شامل مواردی مانند ارایه خدمات با کیفیت، آمادگی برای پرداختن به نیازهای روز و برگزاری خلاقانه پژوهش‌ها در زمینه علوم انسانی و پزشکی است و هدف از این اقدام ضمن انجام پژوهش در حوزه شهری، تغییر نگاه به پژوهش به عنوان ابزاری برای سازماندهی شهری، حفظ و ارتقای سلامت در حوزه پزشکی و ارایه خدمات قابل اطمینان است.
مهدی ژیانپور ادامه داد: تلاش ما تبدیل معاوت پژوهشی به نهادی فعال در سطح برنامه‌ریزی و‌ اجرا در سطح استان است. مهم‌ترین ایده برای آینده، تشکیل پژوهشکده مطالعات شهری است که براساس پشتوانه‌های نظری، سه بخش شبکه مطالعات شهری، گردشگری و زیست محیطی برای آن در نظر گرفته شده است و به این منظور سه گروه از متخصصان رشته‌های جامعه شناسی، آمار، تاریخ و شهرسازی را در كنار بخش پزشکی جمع کرده‌ایم.
هم‌چنین، کتایون ربیعی، پزشك و عضو شورای مشورتی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تصریح كرد: مركز پژوهش‌های قلب و عروق اصفهان 15 سال پیش تجربه "شهر سالم، قلب سالم" را اجرا کردیم و در مدت اجرای طرح به این نتیجه رسیدیم که‌ ارتقا فعالیت بدنی در سطح شهر با کاهش میزان آلودگی آلودگی هوای شهر ارتباط دارد.
وی گفت: توجه به فرایند به جای محصول در کشور به چشم نمی‌خورد و این مسئله مشکل اصلی سیستم‌های آموزشی و پژوهشی است. در بازه زمانی کوتاه با رشد 11 برابری دانش آموختگان تحصیلات عالی مواجهیم که به علت محصول محور بودن سیستم‌های آموزشی در كشور است وگرنه هیچ فرآیندی، سبب چنین جهش بزرگی در تعداد دانش آموختگان نخواهد شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13094/ضروری-از-آینده-پرداختن-به-حال-شهرها-است
بستن   چاپ