پیام سپاهان
63 گُسل در شعاع یکصد کیلومتری اصفهان شناسایی شد
سه شنبه 30 آبان 1396 - 6:39:18 PM
ایرنا - علمی
سپاهان نیوز - اصفهان- ایرنا- رییس دانشکده علوم و استاد زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: بر اساس مطالعه صورت گرفته 63 گُسل در شعاع یکصد کیلومتری کلانشهر اصفهان شناسایی شده اما احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه کم است.
گُسل(Fault) به شکستگی‌هایی اطلاق می‌شود که سنگ‌های دو طرف صفحهٔ شکستگی نسبت به یکدیگر حرکت کرده باشند. انرژی آزادشده هنگام حرکت سریع گسل‌های فعال، عامل وقوع اغلب زمین‌لرزه‌هاست.
به گزارش ایرنا، دکتر همایون صفایی روز سه شنبه در نشست "تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب کشور(کرمانشاه)" که در دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: در سال 84 مطالعه ای با عنوان "شناسایی و بررسی توان لرزه های گُسل های اطراف کلانشهر اصفهان" صورت گرفت که بر اساس آن 63 گُسل در شعاع یکصد کیلومتری اصفهان شناسایی و معرفی شد.
این استاد دانشگاه که دارای دکترای زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک است، افزود: یکی از این گُسل ها به نام "گَوَرت" از منطقه حبیب آباد در شمال اصفهان عبور می کند که کانون زلزله فروردین سال 92 در اصفهان به میزان 4.1 ریشتر بود و هشت سال قبل از وقوع این زمین لرزه، شناسایی شده بود.
وی با بیان اینکه اصفهان از نظر گُسل ها در محدوده "سنندج - سیرجان " قرار دارد، اظهار کرد: این گُسل ها از نظر لرزه ای نسبت به گسل های "زاگرس - البرز " فعالیت کمتری دارند و احتمال زمین لرزه بزرگ در آن کم است.
*** شناسایی 2 گسل در زمین لرزه غرب کشور
رییس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان همچنین از شناسایی 2 گُسل در جریان زلزله اخیر غرب کشور در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: با توجه به نحوه گسترش پس لرزه ها و پردازش داده های ماهواره ای، این 2 گسل در راستای شمالی جنوبی و شرقی غربی از منطقه "ازگله" در کرمانشاه عبور می کند.
وی افزود: گُسل مسبب وقوع زلزله در مسیر شمالی- جنوبی با طول 60 کیلومتر و از نوع راندگی و شیب کم به سمت شرق بوده و در اثر جابه جایی آن، گُسل دوم در راستای شرقی- غربی و طول کمتر از 50 کیلومتر دچار جابه جایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس یافته های اداره اطلاعات جغرافیایی ژاپن، این زلزله باعث بالا آمدن سطح زمین در منطقه سر پل ذهاب به میزان 90 سانتی متر شده است.
وی همچنین در باره برخی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی مانند اثر انفجار یا پدیده "هارپ" و تاثیر آنها بر زلزله نیز گفت: هیچگاه یک انفجار، اثری مانند زمین لرزه ندارد و براحتی این موضوع را می توان از طریق دستگاه های لرزه نگار متوجه شد زیرا موج های حاصل از آن تاثیر متفاوتی نسبت به زلزله بر روی این دستگاه ها می گذارد.
صفایی در باره پدیده "هارپ"نیز توضیح داد: تجهیزات این فناوری در آلاسکا مستقر است و بیشتر برای مباحث علمی مانند شناسایی معادن استفاده می شود اما نمی توان توسط آن زمین لرزه ایجاد کرد بلکه ممکن است بتوان از طریق آن زمین لرزه را تسریع کرد.
"هارپ"، برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا (HAARP)، یک پروژه پژوهشی آمریکاست که در سال 1993 برای بررسی و پژوهش در بارهٔ لایهٔ یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF تأسیس شد.
به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) ساعت شامگاه یکشنبه 21 آبان 96، استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در پی این زمین لرزه آسیب زیادی به مناطق مسکونی استان های کرمانشاه و ایلام وارد شد و 437 تَن کشته و حدود 10 هزار تَن از هموطنانمان نیز مصدوم شدند.
نشست یکروزه تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب کشور(کرمانشاه) توسط انجمن علمی دانشجویی زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
ت/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13164/63-گُسل-در-شعاع-یکصد-کیلومتری-اصفهان-شناسایی-شد
بستن   چاپ