پیام سپاهان
/مقاله/
حسی زیبا در قالی خشتی چالشتر
شنبه 4 آذر 1396 - 11:23:30 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد زیبایی فرمی بر اساس برخی از قوانین گشتالت و اصول یافت شده بر اساس تحقیقات میدانی و زیبایی حسی در گروه میراث فرهنگی و خاطره اجدادی، قابل تحلیل است.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، اصغر جوانی، اصغر ایزدی جیران، ناصر فکوهی و افسانه قانی در مقاله ای به بررسی "اصول زیبایی شناسی در قالی خشتی چالشتر" پرداختند.
مطابق این پژوهش زیبایی طرح، نقش، رنگ و كیفیت بافت مهمترین عواملی است كه از گذشته تاكنون باعث معروفیت بین المللی قالی خشتی چالشتر شده است. از این رو، لازم است ضمن شناخت عوامل زیبایی، این اركان را طبقه بندی، تعریف و معرفی كرد. لذا زیبایی شناسی قالی خشتی چالشتر در دو شاخه اصلی زیبایی شناسی فرمی و زیبایی شناسی حسی با زیرمجموعه های آنها بررسی شدند.
این تحقیق به روش توصیفی– تحلیلی و رویكرد مردم شناسی درصدد پاسخ به این مسئله است كه اصول و معیارهای زیبایی در قالی خشتی چالشتر چگونه قابل شناخت و ارزیابی است؟
جامعه آماری پژوهش، بررسی روی 20 تخته قالی خشتی چالشتر (طرح قدیم و جدید) در اندازه های مختلف (از زرع و نیم تا 12 متری) است.
هدف این پژوهش، شناخت و دستیابی به برخی اصول زیبایی در قالی خشتی چالشتر و ارتباط عوامل مذكور با ارزش های فرهنگی و هنری منطقه در جهت ارتقای استقبال مردم از این نوع قالی بر مبنای زیبایی آن است.
 نتایج این تحقیق نشان داد كه زیبایی فرمی بر اساس برخی از قوانین گشتالت (مشابهت، مجاورت، تداوم و فراگیری) و اصول یافت شده بر اساس تحقیقات میدانی (ریزنقش ها، پرهیز از فضای تهی و حركت درون گرا) و زیبایی حسی در گروه میراث فرهنگی و خاطره اجدادی، قابل تحلیل خواهد بود.
مهم ترین یافته تحقیق علاوه بر نتایج آن، ارائه برخی اصول و اركان پایدار جهت بررسی زیبایی شناسی قالی خشتی و هم چنین سایر قالی های چالشتر با طرح های متفاوت دیگر است.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی –ترویجی (هنر و معماری) در فصل نامه پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13357/حسی-زیبا-در-قالی-خشتی-چالشتر
بستن   چاپ