پیام سپاهان
لزوم وارونگی برنامه درسی در تربیت معلم
شنبه 4 آذر 1396 - 3:44:18 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل گروهی و جمعی اهمیت زیاد دهد، گفت: برنامه درسی در تربیت معلم باید وارونه شود. معلمان با رعایت نکاتی که مطرح شد می‌توانند در تدریس اثر بخش و دارای اعتبار اجتماعی باشند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، محمود مهرمحمدی امروز (شنبه) در اولین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی در اصفهان با بیان اینکه هیچگاه به اهمیت روش تدریس عملی توجه لازم نشده است، اظهار کرد: این سمپوزیوم نقطه شروعی است که می‌تواند به مرحله تکامل یافته‌ای از تربیت‌معلم برای تربیت‌معلم برسد. اصرار داریم تا ستون تربیت‌معلم باشیم و اعتقاد داریم تربیت‌معلم کاردان است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به خلاءهایی که وجود دارد، گفت: ما این خلاء‌ها را هدف خود قرارداده و امیدواریم با کار علمی و عملی محتوای تربیت معلم را ارتقاء دهیم و اعتقاد داریم این سمپوزیوم تاثیرات مثبت فراوانی را دارد و ما را در رسیدن به اهدافمان کمک می کند.
مهرمحمدی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که یافته‌های همکاران وطنی و خارجی را بررسی می‌کنیم و در رابطه با موضوع تربیت معلم دقت می‌کنیم که البته امری ضروری نیز است.
وی با بیان اینکه تربیت‌معلم باید تحقیق محور باشد، افزود: تعلیم و تربیت با الهام از هنر بسیار مهم است و اعتقاد دارم از منظر هنر به تعلیم و تربیت نگاه کردن منشا نوآوری خواهد بود. معلم به مثابه هنرمند و معلمی به عنوان یک هنر بسیار اهمیت دارد و به اعتقاد من معلمی موثر خواهد بود که برای خودش یک وجه هنرمندانه قائل است. معلمی که خودش را با هنر مقایسه کند در رفتار صفت هنری پیدا خواهد کرد و چنین معلمی قطعا اثربخش است .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم یادگیرنده مادم‌العمر خواهد بود، افزود: وی دانش حرفه‌ای شخصی را در سایه یادگیری تولید می‌کند و انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل جمعی و گروهی اهمیت دهد. اگر چنین عمل نکنیم معلمان اعتبار اجتماعی‌ خود را از دست خواهند داد.
مهرمحمدی با بیان اینکه انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل گروهی و جمعی اهمیت زیاد دهد، افزود: برنامه درسی در تربیت معلم باید وارونه شود. معلمان با رعایت نکاتی که مطرح شد می‌توانند در تدریس اثر بخش و دارای اعتبار اجتماعی باشند.
وی با اشاره به ویژگی‌های معلم هنرمند گفت: معلمی که بر اساس تجویزها و قاعده ها عمل نمی‌کند معلم فکوری است و ویژگی ابرشایستگی در او متبلور شده است. برخورداری از ابرشایستگی قدرت تفکر در موقعیت آموزشی این امکان را می‌دهد که معلمان در شرایط متفاوت راه حل‌های مختلفی را به کار گیرند، هم چنین معلم باید آمادگی پذیرش ریسک عدول از تکنیک‌های یاددهی برآمده از پژوهش را داشته باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: معلم به مثابه هنرمند به معنای کنار گذاشتن دانش برآمده از پژوهش نیست، معلم هنرمند باید بداند که راه حل ها قابل تعمیم نیست و مواجه‌ او با دانش نظری مواجه چندوجهی است.
مهرمحمدی با اشاره به عقلانیت که معلم هنرمند باید داشته باشد، تصریح کرد: معلم هنرمند باید این عقلانیت را در جهت خلق اثر هنری به کار گیرد و ویژگی یادگیری باید جزو لاینفک کارهای او باشد. معلم نیاز به تولید دانش خواهد داشت، هم چنین باید ابداعاتی جدید برای بهتر کردن نتیجه کار به خدمت بگیرد تا این دانش تبدیل به دانشی محلی شود. معلم باید در کسوت یک هنرمند در کلاس درس از فرایند هنری بیشتر الهام بگیرد. اگر ما به عنوان مربیان -معلمان ابتکارات لازم را نداشته باشیم ابتکار عمل از آیندگان گرفته می شود.
کد خبرنگار: 13041
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13401/لزوم-وارونگی-برنامه-درسی-در-تربیت-معلم
بستن   چاپ