پیام سپاهان
/رساله/
مسأله خفاء الهی بر مبنای فلسفه اسلامی قابل پاسخگویی است
سه شنبه 7 آذر 1396 - 11:36:55 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - مسأله خفاء الهی یکی از دلایل مهمی است که در جهان کنونی علیه خداباوری به کار گرفته می شود. در بین فلسفه دین معاصر جان شلنبرگ فیلسوفی است که در چند دهه اخیر از مسأله خفاء الهی برای توجیه الحاد استفاده کرده است.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، سکینه محمدپور دانشجو دکتری تخصصی رشته کلام گرایش فلسفه دین و مسائل جدید کلامی در رساله خود به "بررسی ادله جان شلنبرگ در باب مسئله خفاء الهی و نقد آن از منظر فیلسوفان دین معاصر تحلیلی" پرداخت.
مطابق این تحقیق مسأله خفاء الهی یکی از دلایل مهمی است که در جهان کنونی علیه خداباوری به کار گرفته می شود. در بین فلسفه دین معاصر جان شلنبرگ فیلسوفی است که در چند دهه اخیر از مسأله خفاء الهی برای توجیه الحاد استفاده کرده است.
چون مسأله خفاء الهی یکی از اصول اساسی و مبنایی زندگی انسان ها یعنی اعتقاد به آفریننده جهان را مورد سؤال قرار می دهد و سعی در نفی آن دارد و نیز هم چنین به دلیل اینکه مسأله خفاء الهی موضوعی است که در حال حاضر در جهان به عنوان یکی از دلایل اصلی علیه باور به وجود خداوند تلقی می شود، بنابراین مسأله ای با اهمیت بوده که ضروری است مورد بررسی قرار گیرد.
اما این تحقیق با مطالعه به روش توصیفی، منابع مرتبط با بحث جنبه های مختلف استدلال شلنبرگ بر مبنای خفاءالهی و هم چنین فلاسفه مسیحی و نیز منتقدان شلنبرگ را مورد شناسایی قرار داد و پس از آن به توصیف و تبیین آنها پرداخته و محتوای آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتیجه بحث بر مبنای این تحلیل و بررسی ها استخراج شد.
 نتایج این پژوهش نشان دادکه دلایل شلنبرگ بر مبنای خفاء الهی نمی تواند عدم وجود خداوند را اثبات کرده و الحاد را توجیه کند. زیرا مقدمات استدلال شلنبرگ با توجه به مبانی فلسفه اسلامی نادرست بوده و مسأله خفاء الهی بر مبنای فلسفه اسلامی قابل پاسخگویی است.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی امیرعباس علی زمانی در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13515/مسأله-خفاء-الهی-بر-مبنای-فلسفه-اسلامی-قابل-پاسخگویی-است
بستن   چاپ