پیام سپاهان
رییس دانشگاه تهران تاکید کرد؛
ضرورت شبکه‌ای کار کردن نهادهای علمی در کشور
پنجشنبه 9 آذر 1396 - 11:41:41 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - رییس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت موضوع شبکه‌ای کار کردن نهادهای علمی، گفت: هر کشوری تعداد مشخصی پروژه‌ ملی دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که تمام متخصصان با همکاری هم کار کنند که متاسفانه ما چنین ساختاری نداریم و بهتر است وزارت علوم به این موضوع بپردازد.
به‌ گزارش ‌ایسنا منطقه اصفهان، محمود نیلی احمدآبادی امروز (پنجشنبه) در شانزدهمین نشست روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که با حضور وزیر علوم در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد ضمن تبریک روز "دانشجو"، اظهار کرد: برای من اصفهانی دانشگاه صنعتی اصفهان یک سمبل پیشرفت و توسعه است. من شاهد رویش این دانشگاه بوده‌ام؛ از زمانی که این دانشگاه یک اتاقک بود تا به الان که به یک دانشگاه اثرگذار تبدیل شده است. البته در دوره‌ای که دیپلم خود را گرفتم، این دانشگاه دانشجو نمی‌پذیرفت؛ اما محصول این دانشگاه را امروز می‌بینم که نشان از جایگاه ویژه‌ آن دارد.
رییس دانشگاه تهران با اشاره به پایه‌گذاری صحیح، خاطر نشان کرد: تصمیمات امروز ما آینده کشور را رقم می‌زند. اگر این تصمیمات خوب باشد، آینده خوبی را رقم خواهیم زد، اما اگر عجولانه و سیاسی باشد، تبعات بدی برای کشور در پی خواهد داشت.
وی ادامه‌ داد: ابتکار این نشست‌ها از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان بود که در گذشته این نشست‌ها به صورت نامنظم در سطح دانشگاه‌های مستقر در تهران برگزار می‌شد، اما امروزه این نشست‌ها به صورت منظم و در سطح دانشگاه‌های برتر کشور برگزار می‌شود که این تصمیمات می‌تواند در جامعه علمی اثرگذار باشد.
نیلی احمدآبادی با اشاره به هم‌افزایی دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا دانشگاه‌ها می‌توانند در این‌ راستا بهترین مشاوران وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری باشند. جامعه از ما این انتظار را دارد و ما باید توان خود را بیشتر کنیم. البته ما در سطوح مدیریتی همکاری‌های خوبی داشته‌ایم، اما باید این همکاری را در رده‌های تخصصی و بین اعضای هیات علمی بیاوریم. متاسفانه ما در ایران فاقد کار گروهی هستیم، اما به نسبت گذشته به سبب اتصال به شبکه بین‌المللی و در قالب پروژه‌های ملی این همکاری گروهی بهتر شده است.
رییس دانشگاه تهران در ادامه‌ خاطر نشان کرد: هر کشوری تعداد مشخصی پروژه‌ ملی دارد که به گونه‌ای طراحی شده است که تمام متخصصان با همکاری هم فعالیت کنند. ما چنین ساختاری در اختیار نداریم و یکی از موضوعاتی که بهتر است وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری وارد آن شود، همین موضوع شبکه‌ای کار کردن نهادهای علمی است. البته پروژه‌های وزارت نفت که به دانشگاه‌ها داده شده است، منجر به همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها شده است.
نیلی احمدآبادی در پایان صحبت‌های خود در این نشست همچنین با اشاره به نشست‌هایی که با کشور روسیه آغاز کرده‌اند، ‌اضافه کرد: هرچند که در فضای عدم همکاری در گذشته علی‌رغم دیدگاه‌های مشترک سیاسی ایران و روسیه، ارتباط جدی با دانشگاه‌های روسیه نداشتیم، اما در فضای کنونی موفق به برگزاری سه نشست شده‌ایم که این نشست‌ها منجر به تعاملات سازمان یافته با این کشور می‌شود. در این‌ راستا قرار بود با دانشگاه‌های فرانسه نیز چنین نشست‌هایی را برگزار کنیم که موفق به این مهم نشدیم و البته در این مورد نیاز بود از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اهتمام بیشتری شکل می‌گرفت.
کد خبرنگار: 13041
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/13611/ضرورت-شبکه‌ای-کار-کردن-نهادهای-علمی-در-کشور
بستن   چاپ