پیام سپاهان
امر به معروف گردشگران خارجي از حرف تا لايحه
پنجشنبه 3 مهر 1393 - 7:50:30 AM
فارس
fiogf49gjkf0d
با بالاگرفتن روند ورود گردشگران خارجي به ايران و از جمله اصفهان حرف و حديث‌هايي درباره حجاب گردشگران بالا گرفت که منتهي به مجلس شد تا بهارستاني‌ها به فکر طرح و لايحه‌اي براي امر به معروف گردشگران خارجي باشند و اين در حالي است که برخي از صاحب‌نظران و مسئولان معتقدند که گاهي گردشگران خارجي از وضعيت حجاب در ايران تعجب مي‌کنند و آنها نيازي به امر به معروف ندارند.

در اين باره نايب رئيس فراکسيون ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بحث امر به معروف و نهي از منکر گردشگران خارجي گفته بود: عده‌اي در کشور مي‌خواهند با منکر، امر به معروف کنند که اين امکان‌پذير نيست و چنين طرح‌هايي راي نمي‌آورد.

نصرالله پژمان عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از طرحي صحبت کرد با عنوان امر به معروف و نهي از منکر که قرار شد پس از تدوين براي راي به صحن علني مجلس بيايد اما موضوع حاشيه ساز، بندي از اين طرح بود که بر اساس آن گردشگران خارجي نيز مشمول امر به معروف و نهي از منکر قرار خواهند گرفت و در اين قانون بين آنها و مابقي شهروندان فرقي نخواهد بود.

اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس درباره اين بند از طرح امر به معروف و نهي از منکر گفته بود که «فرض کنيد شما به اروپا مي‌رويد. بعضي کارها را که انجام مي‌دهيد پليس با شما برخورد مي‌کند، شما نمي‌توانيد بگوييد من قانون شما را نمي‌دانستم. شما موظفيد در هر جايي که وارد مي‌شويد قوانين را بدانيد. اظهار بي‌اطلاعي کردن نسبت به قوانين توجيه قابل قبولي نيست.»

ايرج نديمي، موسس و سخنگوي فراکسيون ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس نيز در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگويي گفته بود: درباره خارجي‌ها يک حداقل‌هايي از اول انقلاب رعايت مي‌شود. چه چيزي را مي‌خواهيم تغيير دهيم؟ مي‌خواهيم بگوييم در هواپيما گردشگران حجاب داشته باشند؟ در هواپيماي جمهوري اسلامي قوانين مشخص است، اما در هواپيماهاي خارجي چه بايد کرد؟ چه کسي قرار است اين وضعيت را در آسمان کنترل کند؟ روي زمين هم تعريف‌ها و قوانين وجود دارد و اصولاً گردشگران با حجاب در ايران تردد مي‌کنند.

او در پاسخ به اين سوال که «آيا مطرح کردن چنين بحث‌هايي سبب کم شدن ورود گردشگران خارجي به ايران نمي‌شود؟» نيز گفت: البته ما نمي‌توانيم به نمايندگان بگوييم طرح ندهند. نمايندگان طرح مي‌دهند و تنها کار ما اين است که چنين طرح‌هايي را تصويب نکنيم و اصولاً چنين طرح‌هايي تصويب نمي‌شود.

گاهي خودي‌ها غرض‌ورزي مي‌کنند

اما اگر سري به اماکن تاريخي اصفهان بزنيم و نگاهي به حجاب همين گردشگران خارجي بيندازيم مي‌بينيم که حجابشان گاهي از حجاب برخي ايراني‌ها بهتر است.

معاون گردشگري اداره‌کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان در اين باره گفت: گردشگراني که به اصفهان وارد مي‌شوند معمولا از رده سني 50 به بالا هستند و از قبل توجيه شده‌اند که وارد چه کشوري با چه نوع اعتقادات و باورهايي مي‌شوند؛ بنابراين پذيرفته‌اند که بايد حجاب را که جزو الزامات اين کشور است رعايت کنند و احترام بگذارند.

حميدرضا محققيان اظهار کرد: ما در مقابل حجاب گردشگران عربي که وارد ايران مي‌شوند خجالت زده‌ايم اما مواردي بوده که گردشگر آلماني در مورد حجاب در کشور ما سؤال داشته که چرا اين‌گونه است و چرا در يک کشور مسلمان زنان به خوبي حجاب را رعايت نمي‌کنند.

وي درباره امر به معروف گردشگران خارجي افزود: گاهي ممکن است براي يک لحظه روسري از سر يک گردشگر بيفتد و همان موقع يک عکاس شيطنت مي‌کند و عکسي مي‌گيرد که اين خود غرض‌ورزي و دست‌اندازي براي کشور خودي است که بايد جلوي اين غرض‌ورزي‌ها گرفته شود.

معاون گردشگري اداره‌کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به اينکه امر به معروف در حوزه گردشگري خارجي نمودي ندارد، تصريح کرد: اين بر همگان پوشيده نيست که دشمنان ما از ايران تصويري بد به دنيا ارائه داده‌اند و حتي گاهي از جانب وزارت خارجه‌شان براي آمدن به ايران منع مي‌شوند و اين درحالي است که توريست بدون توجه به شنيده‌ها کوله بار خود را مي‌بندد و وارد ايران مي‌شود.

محققيان ادامه داد: گاهي حتي گردشگر خارجي غذاي مصرفي خود که انواع و اقسام کنسرو هست را با خود مي‌آورد اما وقتي وارد ايران مي‌شود تصوري که از اين کشور برايش ساخته‌اند به طور کلي از بين مي‌رود؛ بنابراين وظيفه ماست که مراقب رفتار در مواجه با گردشگران خارجي باشيم چرا که آنها سفيران فرهنگي ما در ساير کشورها هستند و چهره ما را در سفرنامه‌ها، سايت‌ها و کتاب‌هايشان به ساير کشورهاي دنيا معرفي مي‌کنند.

گردشگر خارجي توجيه شده به ايران مي‌آيد

عضو هيئت علمي دانشگاه شيخ بهايي و پژوهشگر حوزه گردشگري گفت: حضور گردشگران خارجي در ايران و از جمله اصفهان در سال گذشته افزايش چشم‌گيري داشته اما متاسفانه زيرساخت‌هاي مناسب براي اين حجم گردشگر در حال حاضر فراهم نيست.

شادي فروغي افزود: بسياري از هتل‌ها و مراکز اقامتي در شهرهاي توريستي چون اصفهان، شيراز و يزد تا آبان ماه رزرو هستند اما زيرساخت‌هاي گردشگري ما در حوزه حمل و نقل، رستوران‌ها و استراحتگاه‌هاي بين راهي مناسب نيست و فاصله زيادي از استانداردهاي بين‌المللي دارد.

وي ادامه داد: با وجود تعدد رستوران‌ها و فست‌فودها کمتر رستوراني پيدا مي‌شود که داراي منوي غذاهاي بين‌المللي و متناسب با ذائقه گردشگران مختلف باشد همچنين تکراري بودن غذاها يکي از شکايت‌هايي است که گردشگران خارجي در سفر به ايران اظهار داشته‌اند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه يکي ديگر از مشکلات عمده گردشگري ايران جاده‌ها و استراحتگاه‌هاي بين راهي است، ادامه داد: متاسفانه اکثر آنها از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستند و شايد تنها اندکي از آنها را بتوان به عنوان مکاني متناسب با استانداردهاي لازم براي گردشگران به شمار آورد.

وي در ادامه تصريح کرد: اگر زيرساخت‌هاي مرتبط با گردشگري متناسب با حجم ورود گردشگر افزايش نيابد و استانداردسازي نشود به مرور زمان شاهد بروز نارضايتي در گردشگران خواهيم بود و اين امر مي‌تواند در روند ورود گردشگر تاثير گذاشته و سبب کاهش سفر به ايران شود، چرا که امروزه گردشگران رضايت يا عدم رضايت خود را از يک مقصد سفر از طريق سايت‌هايي چون trip advisor به اطلاع ساير گردشگران مي‌رسانند، بنابراين وجود کاستي‌هايي از اين دست به سرعت مي‌تواند سير صعودي ورود گردشگر به ايران را به سير نزولي تبديل کند.

فروغي پيرامون امر به معروف براي گردشگران خارجي گفت: بدون شک هر کشوري آداب و رسوم، اعتقادات، ارزش‌ها و باورهاي خاص خود را دارد که بايد به آنها احترام گذاشته شود. بنابراين تمامي گردشگران وظيفه دارند که در سفر به هر نقطه از دنيا به فرهنگ جامعه ميزبان احترام بگذارند.

وي افزود: حجاب يکي از الزامات کشور ما است که گردشگر به عنوان يکي از ارزش‌ها و قوانين جامعه ما بايد به آن احترام بگذارد. بنابراين بهترين راه اين است که پيش از ورود گردشگران به کشور، آنها را با ارزش‌ها و فرهنگ خود آشنا کنيم و توصيه‌هاي لازم را به آنها در مورد احترام به فرهنگ و باورهايمان گوشزد کنيم مبادا که در اثر ناآگاهي گردشگر يا جامعه ميزبان دچار مشکلي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه شيخ بهايي و پژوهشگر حوزه گردشگري گفت: اين امر حتي در مورد گردشگران داخلي نيز مصداق دارد چنان‌چه وقتي در کشور ما گردشگران از شهرهاي بزرگ به مناطق روستايي سفر مي‌کنند از آنان خواسته مي‌شود تا با احترام به فرهنگ روستا و در نظر گرفتن تفاوت‌هاي آن با فرهنگ روستايي موارد لازم را در مورد نوع پوشش و نحوه رفتار خود رعايت کنند تا آسيبي به فرهنگ جامعه ميزبان وارد نشود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/1416/امر-به-معروف-گردشگران-خارجي-از-حرف-تا-لايحه
بستن   چاپ