پیام سپاهان
/پایان نامه/
عوامل تاثیرگذار بر عدالت سازمانی
پنجشنبه 23 آذر 1396 - 3:54:37 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که وظیفه شناسی، احترام و تكریم، نوع دوستی، جوانمردی و فضیلت شهروندی بر عدالت سازمانی در ادارات دولتی شهرستان شیراز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
به گزارش ایسنا_ منطقه اصفهان، سیما تقی پورمرندی دانشجو کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید در پایان نامه خود به "بررسی تاثیر رفتار شهروند سازمانی بر عدالت سازمانی در ادارات دولتی شهرستان شیراز " پرداخت.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش همبستگی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها پیمایشی است. جامعه مورد بررسی تمام کارکنان ادارات دولتی شهرستان شیراز هستند که طبق آمار به دست آمده از استانداری استان فارس در سال 1395 تعداد آنها80 سازمان و سه هزار کارمند است.
مطابق پژوهش با توجه به اینکه جامعه آماری برابر با سه هزار نفر است، جهت نمونه گیری از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 341 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. از بین سازمان های دولتی شهرستان شیراز 10 سازمان به شکل تصادفی طبقه ای، انتخاب و سپس با توجه به حجم نمونه به دست آمده و متناسب با جامعه آماری هر سازمان گروه نمونه انتخاب شدند.
علاوه بر این جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد. یکی رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) است. این پرسشنامه متشکل از 20 سوال و پنج مولفه نوع دوستی، وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت مدنی و احترام و تکریم است .
هم چنین جهت سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه نیهوف و مورمن (1993) شامل 20سوال استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید و متخصصان مدیریت تایید و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای كرونباخ به ترتیب معادل 0.81، 0.88 به دست آمد. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS از طریق آزمون های آماری،t تک نمونه ای، رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رفتار شهروند سازمانی بر عدالت سازمانی در ادارات دولتی شهرستان شیراز است.
 نتایج این تحقیق نشان می دهد که وظیفه شناسی، احترام و تكریم، نوع دوستی، جوانمردی و فضیلت شهروندی بر عدالت سازمانی در ادارات دولتی شهرستان شیراز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
همچنین نتایج نشان داد بعد وجدان کاری بیشترین تأثیر را در رگرسیون چندمتغیره داشته و وارد مدل شد و مشخص شد سایر ابعاد تأثیر چندانی بر مدل رگرسیون نداشته و از مدل حذف شدند.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی امیر ناصر اخوان در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/15372/عوامل-تاثیرگذار-بر-عدالت-سازمانی
بستن   چاپ