پیام سپاهان
/رساله/
حکیم نراقی و مسئله وحدت وجود
سه شنبه 28 آذر 1396 - 2:35:51 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - وحدت وجود یکی از مهم ترین محورهای معرفت بشری است که متفکران بسیاری به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته اند. عرفا با رویکرد شهودی، سهروردی با رویکرد اشراقی و ملاصدرا به رویکرد عقلی و برقراری همسویی میان عقل فلسفی و شهود عرفانی این مسئله را مطرح کرده اند.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، کوروش آسمند- دانشجو دکتری تخصصی رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی در رساله خود به بررسی "نقد و ارزیابی اشکالات ملا محمدمهدی نراقی بر وحدت وجود" پرداخت.
مطابق این تحقیق مسئله وحدت وجود یکی از مهم ترین محورهای معرفت بشری است که متفکران بسیاری به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته اند. عرفا با رویکرد شهودی، سهروردی با رویکرد اشراقی و ملاصدرا به رویکرد عقلی و برقراری همسویی میان عقل فلسفی و شهود عرفانی این مسئله را مطرح کرده اند.
حکیم نراقی با درک وحدت شهودی عرفا، به وحدت صدرایی دست یافته است. ایشان وجود حق تعالی را وجودی صرف، بسیط، متعین، غیرمتکثر، عاری از تعلق، ماهیت و حد وجودی می داند.
 نگارنده در این رساله با استفاده از روش کیفی بر اساس تحلیل محتوا به دنبال آن است تا با ارزیابی نظریات وحدت وجود از دید نراقی، حقیقت آن را تبین کند.
نتایج این رساله نشان می دهد که حکیم نراقی در وفاق بین عرفان و فلسفه، اصالت را به فلسفه داده و گفتار عرفا را به شدت ارتباط علی و معلولی و قیومیت واجب تعالی به ممکنات برگردانده است و معتقد است که عرفا با مخالفت در یک امر بدیهی یعنی مسئله کثرت، هنوز نتوانسته اند معنای صحیحی از وحدت وجود ارائه دهند.
هم چنین وی با اذعان به مسائلی نظیر تشکیک مفهوم وجود، جعل ماهیات به واجب و متحقق دانستن مجعول، وحدت تشکیکی و شخصی صدرا را ناقص و ناتمام و محل اشکالات جدی دانسته است.
یافته ها حاکی از آن است هرچند محقق بعضی نقدهای ایشان را در تحلیل ادله عرفا و صدرا صائب می داند، اما به صراحت می توان گفت که بیشتر ارزیابی های وی، براساس نگاه ماهوی و تشکیک مفهومی صورت گرفته که در برخی از نظریات وحدت وجود آنها را نقد کرده است.
 البته باید گفت بررسی و قضاوت درباره تحلیل و ارزیابی نراقی از نظریات وحدت وجود، به جهت آنکه رویکردهای متفاوتی داشته، کار ساده و آسانی نیست.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی سید هاشم گلستانی در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/15711/حکیم-نراقی-و-مسئله-وحدت-وجود
بستن   چاپ