پیام سپاهان
/پایان نامه/
افزایش سلامت جامعه با استفاده از روش های به زراعی
چهارشنبه 29 آذر 1396 - 12:37:15 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک پژوهش نشان می دهد استفاده از روش های به زراعی، بیولوژیکی و فیزیکی در کنار روش های شیمیایی می تواند در کاهش مصرف سموم شیمیایی و افزایش سلامت جامعه مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، حسن عوامی دانشجو کارشناسی ارشد رشته سم شناسی در پایان نامه خود به بررسی "تاثیر کاربرد سموم کشاورزی بر روی محصولات برداشت شده (مورد مطالعه: شهرستان های مختلف ماهشهر)" پرداخت.
با توجه به كاربرد فراوان سموم كشاورزی، موضوع سموم و بررسی باقیمانده غیر مجاز آنها روی محصولات برداشت شده از اهمیت خاصی برخوردار است. به این منظور باید مطالعات گسترده و متعددی بر روی محصولات كشاورزی صورت گیرد تا از ورود نمونه های آلوده به چرخه مصرف جلوگیری شود.
در این پژوهش مجموع 108 نمونه از زمین زراعی و 30 نمونه از میدان میوه تره بار شهرستان های مختلف ماهشهر مطالعه شد، سمپاشی مزرعه در سه غلظت ppb 11000، 22000 و 44000 انجام شد و نمونه گیری در روزهای اول، سوم، پنجم و هفتم صورت گرفت .
هم چنین نمونه ها بعد از برداشت به سه گروه بدون شستشو، شستشو با آب و شستشو با اسید تقسیم شدند. نمونه ها در آزمایشگاه با روش کاچرز استخراج و اندازه گیری عصاره های نهایی برای میزان باقیمانده توسط دستگاه آزمایش GCmass صورت گرفت. داده های به دست آمده با حداكثر میزان مجاز بقایای آفتكش (MRL) كدكس غذایی و ملی مقایسه شدند.
 نتایج این تحقیق نشان داد كه نمونه های میدان تره بار فقط در دو شهرستان بیشتر از MRL بود. هم چنین گذشت زمان باعث کاهش باقیمانده سم در نمونه می شود، به طوری که بعد از سه تا پنج روز بسته به دوز سم پاشی میزان باقیمانده به زیر حد مجاز بقایای آفتکش رسید و نیمه عمر سم 2.17 روز تخمین زده شد. هم چنین دوز سم پاشی در افزایش باقیمانده سم در نمونه ها مؤثر است (P<0.05).
نتایج در شرایط مختلف شستشوی نمونه ها نشان دهنده عدم تأثیر شستشو در کاهش میزان باقیمانده سم در نمونه است. یافته ها نشان دهنده مناسب بودن سم با توجه به دوره کارنس سم جهت سمپاشی به شرط رعایت غلظت سم پاشی و هم چنین زمان برداشت محصول است.
علاوه بر این استفاده از روش های به زراعی، بیولوژیکی و فیزیکی در کنار روش های شیمیایی می تواند در کاهش مصرف سموم شیمیایی و افزایش سلامت جامعه مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی ایرج جوادی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/15752/افزایش-سلامت-جامعه-با-استفاده-از-روش-های-به-زراعی
بستن   چاپ