پیام سپاهان
350 سال زندگي با صداي ناقوس وانک
چهارشنبه 30 مهر 1393 - 9:12:33 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
ناقوس کليساي “آمنا پرکيج” (وانک) در اولين دقايق غروب آفتاب نواخته مي‌شود تا به مردماني که بر سنگفرش‌هاي جلفا پا نهاده‌اند اطلاع دهد که امروز روز مهمي براي جلفا است؛ صداي ناقوس به اسقف‌هاي مستقر در کليسا يادآوري مي‌کند که بايد خود را براي مراسمي مهم آماده کنند. محوطه کليسا مملو از جمعيت است، همه آمده‌اند تا 350 سالگي "وانک" را تبريک بگويند.

درب‌هاي کليساي "هوسپ آرماتاتسي" يکي از کليساهاي مجموعه آمنا پرکيج باز مي‌شود تا مردم براي اجراي مراسم وارد شوند، اسقف بابکن چاريان به همراه گروه کر وارد کليسا شده و در محراب مستقر مي‌شود و دعاي روحاني يا همان عشاي رباني مراسم باداراک (شکرگذاري و عيد 350 سالگي کليسا) آغاز مي‌شود.

در ميان اجراي عشاي رباني دوباره ناقوس کليسا به صدا در مي‌آيد و تمام حاضران در کليسا به احترام جاثليق آرام اول از جا بلند مي‌شوند. همراه با جاثليق، اسقف اعظم ارامنه تهران سيبوه سرکيسيان و اسقف اعظم ارامنه آذربايجان گريگور چيفتچيان نيز وارد مراسم مي‌شوند.

پس از مراسم عشاي رباني جاثليق آرام اول در سخنان کوتاهي در ميان ارمنه اصفهان با اشاره به تأثير و اهميت حضور 400 ساله کليساي وانک و منطقه جلفا در اصفهان، اظهار کرد: جامعه ارامنه توسط همين مراکز مذهبي توانستند فرهنگ سازي کنند و شهروندان قابل ستايشي داشته باشند و زندگي با فرهنگي را در ميان جوامع ديگر دنبال کنند.

وي افزود: نبايد افتخارات ارامنه در ايران و به خصوص اين منطقه از کشور يعني جلفاي اصفهان که روزگاري محله‌اي مهم در پايتخت صفوي و امروز به عنوان منطقه‌اي تأثير گذار در کلان شهر مهم اصفهان است فقط به دوران گذشته تعلق داشته باشد بلکه بايد اين افتخارات در دوران حال يعني جلفاي امروز و آينده نيز ادامه داشته باشد.

جاثليق منطقه سيليسي گفت: جلفا بايد در همه موضوعات فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي پر رونق و تأثير گذار باشد و در اصفهان تاثيرات مثبت ايجاد کند.

وي با اشاره به  مهاجرت‌هاي اخير ارامنه افزود: شما ارامنه که سال‌هاي سال است به سرزمين ايران وفادار بوده‌ايد نبايد اين کشور با ثبات، داراي آزادي و زيبا را ترک کنيد و به کشوري بياييد که فقط تعريفي دورا دور از آن شنيده‌ايد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/1580/350-سال-زندگي-با-صداي-ناقوس-وانک
بستن   چاپ