پیام سپاهان
/پایان نامه/
منیزیم فاکتوری موثر در وزن نوزادان است
شنبه 2 دي 1396 - 10:00:44 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد سطح سرمی منیزیم مادر، احتمالاً یک عامل تاثیرگذار در وزن موقع تولد نوزادان است و با توجه به نقش مهمی که منیزم در متابولیسم و بسیاری از اعمال فیزیولوژیک دارد، به نظر می رسد این فاکتور، عامل موثری در رشد و نمو جنین باشد.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، مجتبی ذاکری قزانی، دانشجو پزشکی در پایان نامه خود به بررسی "تعیین ارتباط بین سطح سرمی منیزیم مادر و وزن موقع تولد نوزاد در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان در سال 1394" پرداخت.
مطابق این تحقیق منیزیم یکی از عناصر ضروری بدن است که در اعمال حیاتی و فیزیولوژیک متعددی نقش دارد، ولی نقش آن در بارداری و رشد و نمو جنین کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر این در یک مطالعه توصیفی_تحلیلی 114 زن باردار مورد مطالعه قرار گرفته و سطح سرمی منیزیم مادران در دوران بارداری اندازه گیری شده و پس از تولد، ویژگی های نوزاد از جمله وزن، قد، دور سر و هم چنین سن مادر و سن حاملگی تعیین شد. هم چنین ارتباط بین سطح سرمی منیزیم و وزن موقع تولد جنین و دیگر پیامدها مورد بررسی قرار گرفت.
این پژوهش نشان داد میانگین سطح سرمی منیزیم مادران مورد مطالعه 0.2±1.86 بوده و 22 نفر(19.3%) از مادران دارای سطح پایین منیزیم بودند. هم چنین میانگین وزن موقع تولد نوزادان مورد تحقیق 1.415 ± 3.3138 گرم بوده و بین سطح سرمی منیزم و وزن موقع تولد نوزاد همبستگی معنی داری به میزان 25 درصد وجود داشت (p=0.008).
از طرف دیگر، میانگین وزن نوزادانی که مادر آنها دارای سطح نرمال منیزیم بودند 7.401±8.3178 گرم و وزن موقع تولد نوزادانی که مادرانشان سطح پایین منیزیم داشتند 5.436±1.2969 گرم بود و مادران دارای سطح نرمال منیزیم از وزن موقع تولد نوزاد بالاتری برخوردار بودند (p=0.03).
لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین سطح سرمی منیزیم مادر و وزن موقع تولد نوزاد در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان در سال 1394 انجام شد.
 نتایج این تحقیق نشان داد که، سطح سرمی منیزیم مادر، احتمالاً یک عامل تاثیرگذار در وزن موقع تولد نوزادان بوده و با توجه به نقش مهمی که منیزم در متابولیسم و بسیاری از اعمال فیزیولوژیک دارد، به نظر می رسد این فاکتور، عامل موثری در رشد و نمو جنین است.
هر چند که نتایج مطالعات، نظریه واحدی را در این خصوص ارائه نکرده اند، ولی به علت اینکه منیزیم، یک عنصر ضروری در بدن است، باید در مراقبت های دوران بارداری، سطح سرمی منیزیم نیز در آزمایشات روتین قرار گرفته و کمبود آن در زنان باردار جبران شود. ضمن اینکه انجام مطالعات دیگر در این زمینه توصیه می شود.
به گزاراش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی مهناز جزایری جونقانی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/15891/منیزیم-فاکتوری-موثر-در-وزن-نوزادان-است
بستن   چاپ