پیام سپاهان
نابلدان سلفی خود واقعیشان را به تصویر گذاشتند
دوشنبه 4 دی 1396 - 9:49:11 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - دروغگوهای خوبی شده ایم، برایمان هم مهم نیست که چه می شود، فقط چهره هایمان را در قاب های کوچک دوربین خوب نشان می دهیم تا قضاوت نشویم، اما اینکه از کی پشت سلفی هایمان پنهان شده ایم را نمی دانم، ولی انگار فرصت خوبی بود برای اینکه انکار کنیم چه هستیم و دوست داشتیم چه باشیم...
 مجموعه عکس حمید جانی پور در گالری سایان اصفهان به اجرا در آمد. این مجموعه که ابتدا در گالری دنا در تهران و سپس در پاریس به نمایش گذاشته شد مجموعه ای است که موبایل را در دهه 50 و 60 زنده کرده و راوی با خود سوال کرده که اگر در دهه 50 و 60 مردم می توانستند تصاویری از خود به جای بگذارند، اکنون ما چه تصاویری را از شهر داشتیم. شاید نابلدان سلفی بیشتر از بلدان امروز توانسته اند خود واقعیشان را به تصویر بکشند.
حمید جانی پور  با اشاره به نمایشگاه سلفی نابلدان اظهار کرد: سلف پرتره برای هنرمندان یک واژه مقدس است و بزرگترین هنرمندان جهان مانند پیکاسو از خود پرتره ای خلق کرده اند. تصاویر به جای مانده از هنرمندان در گذشته بیشتر به خاطر لمس واقعیت درونی هر انسانی از نزدیک خلق شد.
این عکاس ادامه داد: به مرور زمان واژه سلف پرتره به طور اسفناکی به سلفی تبدیل شد، دیدن اینکه آدم ها دیگر واقعیت خود را به تصویر نمی کشند، بلکه واقعیتی را به تصویر می کشند که مخاطب از آنها می خواهد ببیند یا از لحاظ زیبایی شناسی تصویری زیباتر از آنچه هست را خلق کنند و در اختیار مخاطب بگذارند و ماجرای راوی اول شخص به مرور زمان مخدوش شد، این موارد برای ما خیلی دردناک بود.
وی افزود: شروع مجموعه نیز از همان جایی بود که تصمیم گرفتم به نوعی انزجار خودم را از سلفی بیان کنم، از اینکه هر روز با نشان دادن چهره خود دروغگوتر می شویم و این دروغ گویی را از خود شروع کرده ایم و به تمام شرایط اجتماعی تعمیم می دهیم. شروع کار از اینجا شد که من به این فکر کردم که اگر همین موبایل ها در دهه 50 و 60 بود چه تصویری از شرایط اجتماعی و زیست محیطی ثبت می شد که ما آن را در حال حاضر نمی بینیم.
جانی پور گفت: این مجموعه دو راوی دارد یک راوی من هستم که از بیرون نگاه می کنم و لحظه ای را از خود ثبت می کنم و یک راوی اول شخص دارد که همه کسانی است که از خود سلف پرتره می گیرند، این مجموعه انفرادی نیست، مجموعه مشترک با بیش از 70 انسان دیگر است که روایت خود را به روایت من اضافه کرده اند و روایت دانای کل و اول شخص به صورت موازی کنار هم قرار گرفته و یک روایت جدید را به وجود آورده اند.
این عکاس با بیان اینکه به عنوان یک هنرمند نه تنها باید یک اثر هنری را خلق کنیم، بلکه باید رویدادهای هر دهه را نیز ثبت کنیم، افزود: شاید نسل من آخرین نسلی باشد که آلبوم را ورق زده و اگر آن را در تاریخ ثبت کنیم ماندگار می شود اگر نه کودکان ما هیچ تصویری از یک آلبوم ندارند، دهه 60 تصاویری وجود داشت که دیگر نمی توان آن ها را خلق کرد، مثل چرخ فلکی که در کوچه ها تاب می خورد، شاید عکاسان خوبی را در جبهه جنگ داشتیم، اما نتوانستیم تصاویری از شهر را ثبت کنیم و به همین دلیل سعی کردم دو دهه 50 و 60 را بازسازی کنم.
جانی پور با اشاره به اسم منتخب نمایشگاه گفت: چون این مجموعه بازسازی دهه 50 و 60 است و در آن دوران کسی با این ابزار آشنایی نداشته است این مجموعه این اسم را به خود گرفت و البته شاید در حال حاضر همه مردم یاد گرفته باشند با این ابزار کار کنند، اما متاسفانه خود واقعی خود را در عکس ها به نمایش نمی گذارند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه عکس سلفی نابلدان سومین بار است که بر روی دیوار نمایشگاه می رود، ادامه داد: نمایشگاه عکس سلفی نابلدان بعد از اجرا در تهران و پاریس هم اکنون در اصفهان به اجرا در آمده است و این فقط به خاطر رضایت مخاطبان از عکس ها بوده است و خوشحال می شوم که مانند یک تور در شهرهای دیگر نیز اجرا شود.
 نمایشگاه عکس سلفی نابلدان از 3 تا 6 دی ماه در گالری سایان برای علاقه مندان به هنر به نمایش گذاشته شده است.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/16023/نابلدان-سلفی-خود-واقعیشان-را-به-تصویر-گذاشتند
بستن   چاپ