پیام سپاهان
موسوی لارگانی:
اصفهان بودجه 5 استان را تأمین می‌کند/ تشدید آلودگی هوا باخشکی زاینده‌رود
شنبه 9 دی 1396 - 8:31:44 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان با عوارضی که به دولت می‌دهد بودجه 5 استان را تأمین می‌کند در حالی که خودش نیازمند این بودجه است، باید در پروژه‌های عمرانی به این استان کمک شود، اما متأسفانه کمک نمی‌کنند.
سیدناصر موسوی لارگانی در خصوص معضل آلودگی هوا و راهکارهای مبارزه با آن، اظهار کرد: آلودگی هوا فقط مختص به کلان‌شهر اصفهان نیست و هم‌اکنون در تهران، تبریز و خوزستان و برخی استان‌های دیگر حتی شدت آلودگی هوا از اصفهان بیشتر است. بخشی از این معضل مربوط به خودروها است. متأسفانه اکثر مردم وقتی کار ضروری نیز ندارند باز برای تردد درون شهری از خودروی شخصی استفاده می کنند.
وی افزود: البته برای خودروها دولت آن وظیفه قانونی خودش را انجام نداده است. در بحث خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای جدید تلاشی را شاهد نبوده‌ایم. همان خودروهایی که صفر کیلومتر هم هستند با دقت و کیفیت تولید نمی‌شود. در خودروهای جدید بعضاً شاهد هستیم همان لحظه که از کارخانه بیرون می‌آیند دارای نقص هستند و آلودگی زیادی تولید می‌کنند که نشان دهنده این است که دقت لازم در ساخت این خودروها وجود ندارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در این خصوص اداره استاندارد هم وظیفه قانونی خود را انجام نمی‌دهد. نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که دولت موظف بوده زمینه را برای استفاده از وسایط نقلیه عمومی توسط مردم فراهم کند که این مهم را انجام نداده است.
موسوی لارگانی در همین خصوص افزود: در بحث هدفمندی یارانه‌ها 29 درصد از درآمدی که دولت از افزایش قیمت‌های حامل انرژی به دست می‌آورد را برای به وجود آوردن همین زیرساخت‌ها قرار بود هزینه کند که متأسفانه کل درآمدی که دولت داشت به صورت یارانه نقدی پرداخت کرد و بعد هم که اضافه درآمد داشت هیچ هزینه‌ای برای زیرساخت‌های حمل و نقل انجام نداد. برای مثال مترو اصفهان دارد به تاریخ می‌پیوندد. خیلی از استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی بعد از اصفهان شروع به ساخت مترو کردند که تمام هم شد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث متروی اصفهان هنوز در منزل اول هستیم. استان اصفهان با عوارضی که به دولت می‌دهد بودجه 5 استان را تأمین می‌کند اما خودش نیازمند این بودجه است، پس برای پروژه‌های عمرانی باید به این استان کمک شود، اما متأسفانه کمک نمی‌کنند. اتوبوس‌هایی که در اصفهان وجود دارد اسقاطی است که باید به همراه تاکسی‌ها نوسازی شوند. این اتومبیل‌ها باید از رده خارج شوند چراکه همین موارد سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود.
وی ادامه داد: وجود کارخانه‌های بزرگ در سطح استان اصفهان باعث ایجاد آلودگی هوا در استان است. یکی از نکاتی که برای اصفهان بسیار مهم است خشکی زاینده‌رود است. تا زمانی که آب در بستر رودخانه زاینده‌رود روان بود شاهد این همه آلودگی هوا نبودیم. بنابراین یکی از دلایل افزایش آلاینده‌ها خشکی زاینده‌رود است که این مشکل به سو مدیریت بر می‌گردد و کوتاهی‌هایی که در این خصوص شد.
موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: خودروها تأثیر اصلی در آلودگی هوا را ندارند. ریزگردهایی که در هوا معلق است به همین زمین‌هایی خشک و بایری بر می‌گردد که روزی سرسبز و زنده بودند. بنابراین باید در تمام زمینه‌ها مدیریت داشته باشیم تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/16321/اصفهان-بودجه-5-استان-را-تأمین-می‌کند--تشدید-آلودگی-هوا-باخشکی-زاینده‌رود
بستن   چاپ