پیام سپاهان
/مقاله/
جوانان مناطق حاشیه شهری در معرض ابتلای هیداتیدوز
دوشنبه 11 دی 1396 - 9:47:55 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق، نشان می دهد، بیشترین میزان ابتلا به کیست هیداتید با 26.1 درصد مربوط به لوب راست کبد است. از میان روش های تصویربرداری، سونوگرافی و MRI بیشترین و کمترین استفاده را در تشخیص بیماری داشتند.
 محمد جعفر یدید، ساناز نصیری، مهدی دلاوری و محسن اربابی در مقاله ای به "بررسی موارد جراحی کیست هیداتید در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در طی سال های 93-1383" پرداختند.
مطابق این تحقیق اطلاعات مربوط به بیماران از جمله اطلاعات دموگرافیک و یافته های بالینی و آزمایشگاهی در فرم اطلاعاتی ثبت شد و با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های توصیفی و مجذور کای مورد آنالیز قرار گرفت. از کل افراد مورد بررسی 49 نفر زن (55.7 درصد) و 39 نفر مرد (44.3 درصد)، 25 بیمار ساکن روستا و 63 بیمار ساکن شهر بودند.
علاوه بر این در پژوهش حاضر سن بیماران 2±30.6 سال بود و حداکثر و حداقل درصد بیماری به ترتیب در گروه های سنی 29-20 و 89-80 سال مشاهده شد. در 9 بیمار عود مشاهده شد.
بیشترین میزان ابتلا به کیست هیداتید با 26.1 درصد مربوط به لوب راست کبد بود. از میان روش های تصویربرداری، سونوگرافی و MRI بیشترین و کمترین استفاده را در تشخیص بیماری داشتند.
هیداتیدوزیس یکی از مهم ترین بیماری های زئونوز انگلی با گسترش جهانی است. با توجه به شیوع بیماری در کشور، این مطالعه با هدف تعیین یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به هیداتیدوزیس بستری در بخش های جراحی وابسته به دو بیمارستان آموزشی امام خمینی و گلستان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور طی سال­ های 93-1383 انجام شد.
یافته های این تحقیق شایع ترین اندام مبتلا را کبد و گروه سنی جوانان و مناطق حاشیه شهری را در معرض ابتلای بیشتر هیداتیدوز نشان داد. با توجه به مزمن بودن سیر بیماری و تشخیص دیرهنگام در زمان مراجعه توصیه می شود، غربالگری هایی در مناطق اندمیک و افراد پر خطر انجام شده تا در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/16464/جوانان-مناطق-حاشیه-شهری-در-معرض-ابتلای-هیداتیدوز
بستن   چاپ