پیام سپاهان
/مقاله/
کاربرد شگردهای ادبی در منظومه ناز و نیاز
سه شنبه 12 دي 1396 - 3:02:25 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - یافته های یک تحقیق نشان می دهد در منظومه «ناز و نیاز»، مضامین و معانی تعلیمی و حکمی بسیاری وجود دارد که شاعر، آنها را با توجه‌ به زمینه انفعالی و ذوقی و با استفاده از شگردهایی مانند ترغیب، انذار، استدلال و... به کار می برد.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، احمدرضا یلمه ها در مقاله ای به بررسی "شگردها و علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومه های غنایی با تکیه بر منظومه نو یافته «ناز و نیاز»" پرداخت.
طبق این پژوهش اشعار تعلیمی یکی از گسترده‌ترین و رایج‌ترین گونه‌های ادب فارسی است. اشعار و آثار تعلیمی گاهی اثری کاملاً مجزا و مستقل است، همانند منظومه‌ها و آثاری که تنها به تعلیم و پند و حکمت و اخلاق می‌پردازد، گاهی نیز مفاهیم و مضامین اخلاقی، حکمی، مذهبی و پندیات به‌ طور پراکنده در میان آثار دیگر ادبی مانند منظومه‌های غنایی و حماسی و یا قصاید مدحی به کار می‌رود، در این حالت افزون ‌بر نکاستن از جنبه شاعرانه این آثار، با شور و احساس ویژه‌ای، گیرایی این آثار افزایش می‌یابد.
منظومه ناشناخته «ناز و نیاز» یکی از آثاری است که سرشار از آموزه‌های تعلیمی است. این منظومه از آثار ارزشمند سده یازدهم هجری است و در شمار منظومه‌های گرانقدر عاشقانه فارسی قرار دارد.
هم چنین این منظومه تا کنون به چاپ نرسیده است و تنها نسخه باقی مانده از آن، نسخه‌ای با شماره 483 در کتابخانه U.C.L.A دانشگاه لس‌آنجلس است.
یافته های این تحقیق نشان داد در این اثر، مضامین و معانی تعلیمی و حکمی بسیاری وجود دارد که شاعر، آنها را با توجه‌ به زمینه انفعالی و ذوقی و با استفاده از شگردهایی مانند ترغیب، انذار، استدلال و... به کار برده است. این موضوع بیانگر حسن توجه شاعر در استوارکردن کلام برپایه منطق عقلی و هنری است.
 نگارنده در این پژوهش می‌کوشد تا افزون ‌بر معرفی کوتاه منظومه ناز و نیاز، چرایی بازتاب مضامین تعلیمی را در این منظومه غنایی بررسی کند.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی –پژوهشی در پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/16540/کاربرد-شگردهای-ادبی-در-منظومه-ناز-و-نیاز
بستن   چاپ