پیام سپاهان
/مقاله/
داستانی غنایی در منظومه ای ناشناخته
يکشنبه 17 دي 1396 - 3:26:39 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - برجستگی منظومه مهتاب و کتان، این‌ است که نام و شخصیت دو عاشق به صورت تمثیل وار بیان می شود و مسائل عرفانی نیز در لابلای داستان ذکر می‌شود.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، مریم محمودی و زینب السادات هاشمی در مقاله ای به بررسی "تحلیل داستان غنایی مهتاب و کتان بر اساس تنها نسخه موجود آن در دانشگاه پنجاب پاکستان"پرداختند.
مطابق این تحقیق مهتاب و کتان یا دل و جان اثر شاعری به نام آفرین لاهوری و اهل دیار پاکستان است، که نسخه آن در بخش نسخ خطی دانشگاه پنجاب نگهداری می‌شود و تاکنون تصحیح و چاپ نشده و ناشناخته باقی مانده‌است.
داستان روایتی تغزلی از اشتیاق و علاقه بین دو معشوقه با نام های دل و جان است. شاعر با بیانی حکیمانه و موجز بسیاری از مباحث حکمی را نیز در خلال داستان آورده است و پی در پی عشق و محبت را توصیف می‌کند.
برجستگی این منظومه این‌ است که نام و شخصیت دو عاشق به صورت تمثیل وار بیان شده و مسائل عرفانی نیز در لابلای داستان ذکر می‌شود. هم چنین زبان و بیان، تشبیهات و واژگانی که آفرین لاهوری به‌ کار می‌برد، گاهی تکراری و خالی از هرگونه لطافت و گاهی بدیع است.
این پژوهش بر آن است تا برای نخستین بار به معرفی این منظومه داستانی بپردازد. روش تحقیق در این مطالعه به صورت اسنادی تحلیلی است و سعی شده به صورت بازخوانی نسخه موجود تحلیل و بررسی شود.
یافته های این تحقیق نشان می دهد با توجه به اینکه آفرین در ردیف شاعران سبک هندی قرار گرفته، به تبعیت از شاعران دوره اول این سبک به خلق مضامینی ساده‌تر پرداخته است.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله پژوهشی در فصلنامه علمی –تخصصی مطالعات زبان و ادبیات غنایی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/16791/داستانی-غنایی-در-منظومه-ای-ناشناخته
بستن   چاپ