پیام سپاهان
ابر قهرمان ها از منظر مطالعات فرهنگی
سه شنبه 19 دی 1396 - 9:36:18 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - مطابق این پژوهش ابرقهرمانان سینمایی را می توان پدیده های فرهنگی و اسطوره ای مدرن قلمداد کرد که مانند اسطوره های فرهنگ های باستان، توابع و مفاهیم مختلف فلسفی را در چندلایگی خویش جای داده اند.
 الهه شمس نجف آبادی و افسانه ناظری در مقاله ای به بررسی "اسطوره و ابر قهرمان سازی سینمایی مدرن از منظر مطالعات فرهنگی" پرداختند.
مطابق این پژوهش ابرقهرمانان سینمایی را می توان پدیده های فرهنگی و اسطوره ای مدرن قلمداد کرد که مانند اسطوره های فرهنگ های باستان، توابع و مفاهیم مختلف فلسفی را در چندلایگی خویش جای داده اند. اشکال متنوع ژانر ابرقهرمان، بخش مهمی از محیط و فرهنگ رسانه ای را شکل داده است.
علاوه بر این در چارچوب مطالعات فرهنگی به دلیل تعاریف نوآورانه رولان بارت از اسطوره، به نشانه شناسی فرهنگی وی استناد شده است.
هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که چگونه اسطوره های مدرن سینمایی، اهداف متنوع ایدئولوژیک از منظر مطالعات فرهنگی را محقق می سازند؟ مطالعات فرهنگی در صدد تحلیل شرایطی است که منجر به تولید و تعیین نقش نیروهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و همچنین ساختارهای قدرت است.
نتایج این تحقیق نشان داد که ابرقهرمان خود به عنوان استعاره ای از جهان واقعی به سادگی قادر است به تجسم معناهای استعاری بیشماری بینجامد، چراکه فیلم را به عرصه کشمکش تناقض ها و تجسم معانی فرهنگی، رسوم اجتماعی و تصورات سیاسی مبدل می سازد.
هدف اسطوره سازی مدرن فراتر از مصرف گرایی، درصد دستیابی به جامعه ای همگن با سبک زندگی لیبرال است.
همچنین روایت قهرمان سازی در سینما، به ویژه سینمای هالیوود در خدمت ایجاد مفهوم مرکزی ایدئولوژیک سرمایه داری آمریکا است که بر اساس تطابق با هنجارهای رایج به انتقال مفاهیم و تجسم معانی فرهنگی می پردازد و اهدافی مانند امنیت ملی، جنگ سرد، تغییر نقش های جنسیتی، کلیشه های نژادی و مسائل زیست محیطی را مدنظر قرار می دهد.




http://www.sepahannews.ir/fa/News/16875/ابر-قهرمان-ها-از-منظر-مطالعات-فرهنگی
بستن   چاپ