پیام سپاهان
«برندي» که در صنعت اصفهان گم شد
سه شنبه 4 آذر 1393 - 7:11:50 AM
فارس
fiogf49gjkf0d
امروز با نگاهي کوتاه به وضعيت صنايع مختلف فعال در سطح کشور و استان به خوبي مي‌توان دريافت، کم نيستند واحدهاي صنعتي و توليدي که طول عمر فعاليتشان به چند سال هم نمي‌رسد.

اين در حالي است که گاهي نام‌هايي در بازارهاي مختلف خود را به عنوان محصول برتر در ميان توليدات مشابه به مشتريان و مصرف‌کنندگان معرفي مي‌کنند تا جايي که گاهي خريداران هنگام خريد جنسي خاص به دنبال برندي هستند که ممکن است چندين سال از پايان عمر آن گذشته باشد.

دليل اين موضوع را مي‌توان در برندسازي خوب بعضي واحدهاي صنعتي و توليدي دانست، برندهايي که به ندرت در کشور ما و کم و بيش در سطح استان اصفهان نيز ديده مي‌شوند.

اما نکته قابل تامل اينجاست که تعداد اين برند‌ها در سطح استان اصفهان بسيار اندک است، چه بسا هستند برندهايي که در صنايع غذايي، صنعتي و تجاري در سطح استان و حتي کشور مطرح باشند اما متاسفانه گاهي تعداد اين برندها در صنايع مختلف به تعداد انگشتان يک دست هم نمي‌رسد.

اين در حالي است که استان اصفهان از بزرگ‌ترين استان‌هاي توليدي و صنعتي کشور محسوب مي‌شود اما در زمينه برندسازي بسيار ضعيف عمل کرده است، شايد يکي از دلايل عدم موفقيت صنايع و واحدهاي توليدي در به دست آوردن بازار هدف و مشتريان بين‌المللي هم همين برندسازي ضعيف باشد.

* بستر مناسب براي ايجاد سيستم ارزش‌گذاري برند در استان مهيا نيست

متاسفانه واحدهاي صنعتي مستقر در استان تاکنون نتوانسته‌اند بستري مناسب براي ايجاد سيستم ارزش‌گذاري برند را مهيا کنند و با اين کار بخشي از سرمايه نامشهود صنعت به دست فراموشي سپرده شده است.

با بررسي برندهاي مشهور دنيا به خوبي مي‌توان دريافت که سود حاصل از ارزش برند يک شرکت معتبر چندين برابر سود ناشي از فروش محصولات مي‌تواند درآمدزا باشد.

تحقيقات نشان داده مشتريان در هنگام خريد به سراغ اجناسي مي‌روند که با آن اجناس احساس آشنايي بيشتري داشته باشند، اگر برندسازي يک محصول به خوبي شکل گرفته باشد به طور قطع مشتريان را در اين بازار شديد رقابتي به خود جذب مي‌کند که سبب موفقيت محصول در بازار شده و سود نهايي توليدکنندگان را افزايش مي‌دهد.

اين برند و نام تجاري است که مي‌تواند يک محصول را به خوبي به مردم معرفي کند، مهم‌ترين وجه تمايز محصولات مشابه از يکديگر نيز همين برند است که سبب برتري و استقبال بازار از يک محصول خاص در مقابل محصولات مشابه خود مي‌شود.

* برند در ذهن مشتريان ساخته مي‌شود

بايد گفت يک محصول در کارخانه توليد مي‌شود در حالي که برند آن در ذهن مشتريان ساخته مي‌شود، علائم تجاري معتبر سبب مي‌شوند، مصرف‌کنندگان از کيفيت محصول مورد نظر مطمئن شوند و با خيالي راحت به خريد بپردازند.

حال بسياري از محصولات و توليدات اصفهان از گز و پولکي تا سنگ و فرش و صنايع دستي در سراسر کشور و حتي دنيا حرف اول را مي‌زنند اما به دليل برندسازي ضعيف در اين زمينه در حال از دست دادن بازارهاي هدف هستيم.

* برندسازي جاني دوباره به صنعت استان مي‌بخشد

به نظر مي‌رسد ايجاد مرکزي مختص برندسازي در سطح استان، تشويق صنعتگران و توليدکنندگان به برندسازي و حمايت‌هاي قانوني بيشتر بتواند به برندسازي در سطح استان کمک بيشتري داشته باشد.

البته برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه توليدکنندگان و صنعتگران براي آشنايي بيشتر آنها با فوايد برند و مزاياي برندسازي و ارائه مشاوره توسط مراکز علمي در ارتباط با برندسازي به توليدکنندگان نيز مي‌تواند به افزايش استقبال از برند کمک کند تا اين حلقه مفقوده صنعت استان بار ديگر به دست جامعه صنعت و توليد و مراکز علمي زنده شود و جاني دوباره به صنعت و توليد استان ببخشد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/1730/«برندي»-که-در-صنعت-اصفهان-گم-شد
بستن   چاپ