پیام سپاهان
زمزمه رهايي عالي‌قاپو از اسارت داربست‌ها
سه شنبه 25 آذر 1393 - 6:40:13 AM
فارس
fiogf49gjkf0d
عالي قاپو، کاخي به جا مانده از روزگاران پرشکوه دوران صفوي در قلب ميدان نقش جهان.

کاخي که در دوران‌هاي نه چندان دور به دليل بي‌مهري‌ها و تزريق مسکن‌هاي موقتي و مرمت‌هاي غير اصولي در بستر بيماري افتاد، زخم مرمت‌هاي غير اصولي و مسکن‌هاي موقتي بالاخره اين کاخ را از پا درآورد، اين شد که قامت خميده‌اش توانايي ايستادگي بدون داربست‌ها را نداشت.

زماني که شاه عباس صفوي در ايوان با شکوهش به تماشاي اين ميدان زيبا نشسته بود، هيچ‌گاه روزهايي به سختي روزهاي کنوني را براي کاخش متصور نبود.

به ناچار طبيبي حاذق بر بالين اين کاخ پرشکوه حاضر و نسخه‌اي اصولي براي بهبودي‌اش پيچيده شد، نسخه‌اي که براي اجرا نيازمند هزينه بسيار بود و دست صاحبان وقت بنا تهي.

از آنجايي که روزگار مالي بر مراد اصفهان نبود، کاخ پرشکوه صفوي بيش از 10 سال در اسارت داربست‌ها ماند.

براي جويا شدن حال بناهاي تاريخي ميدان امام (ره) پس از بارندگي‌ها و آلودگي‌هاي اخير شهر اصفهان روانه ميدان نقش جهان شدم.

ديدن عالي قاپو با آن همه داربست تصوير دلنوازي پيش روي بينندگان و ميهمانان شهر گنبدهاي فيروزه‌اي به نمايش نمي‌گذارد.

به سراغ سرپرست گروه پيمانکاري کاخ عالي قاپو مي‌روم تا از اوضاع و احوال اين روزهاي عالي قاپو بپرسم.

اسماعيل منشايي سال‌هاست با سؤال تکراري خبرنگاران مبني بر اينکه «تاريخ پايان اين مرمت کي فرا خواهد رسيد؟» مواجه است.

مي‌پرسم پس کي اين آهن پاره‌ها را از اينجا مي‌بريد استاد‌؟ در انتظار پاسخ تکراري که سال‌هاست مي‌شنوم باقي مي‌مانم اما اين بار پاسخش با دفعات قبل فرق مي‌کند، مي‌گويد: اگر خدا بخواهد ديگر مي‌خواهيم سفره اين کار را جمع کنيم.

باورم نمي‌شد که گوش‌هايم چه مي‌شنود، حرفش پس از گذشت 11 سال از ورود داربست‌ها به کاخ شاه عباس صفوي به شوخي مي‌ماند، با چشماني متعجب به او خيره ماندم و او با تکان دادن سر دوباره صحبت‌هايش را تاييد کرد.

او در سال 83 به عنوان پيمانکار مرمت‌گر وارد اين پروژه شد، تزريق اعتبارات ناکافي براي پروژه‌هاي مرمتي و عدم پيوستگي در تزريق اعتبارات او را نيز مانند کاخ پير کرده است.

پيرمرد شناخته شده عرصه مرمت کشور در تمام اين 10 سال با بودجه‌هاي قطره‌چکاني ميراث فرهنگي، تمام تلاش خود براي انجام يک مرمت اصولي و بر مبناي طرح‌هاي ابتدايي معماري بنا و اصلاح مرمت‌هاي غير اصولي ساليان گذشته را به کار گرفت.

منشايي از جهت‌گيري سازمان ميراث فرهنگي براي مرمت اصولي اين بنا دفاع مي‌کند، از نظر او ميراث فرهنگي حالا پس از سال‌ها تجويز مسکن‌هاي موقتي بر آن شده تا اين بنا را به صورت زيربنايي مرمت کند.

براي اطمينان از آنچه شنيده‌ام، ميهمان پايگاه جهاني نقش جهان شدم و بي پرده و بدون مقدمه‌چيني از رئيس پايگاه جهاني نقش جهان خواستم تا صحت و سقم خبري را که دقايقي قبل شنيده بودم، تاييد کند.

فريبا خطابخش با بيان اينکه به تازگي موفق به جذب 900 ميليون تومان از محل پايگاه‌هاي جهاني شده‌ايم، اظهار کرد: اولويت‌هاي مرمتي براي اين بودجه کاخ عالي قاپو و گنبد مسجد امام (ره) و سردر قيصريه تعريف شده است.

وي افزود: در اين راستا قرارداد جديدي با پيمانکار پروژه عالي قاپو بسته شده تا وقفه‌اي در روند مرمت اين بنا به وجود نيايد.

رئيس پايگاه جهاني نقش جهان با اشاره به تلاش‌هاي مستمر براي مرمت عالي قاپو در زمان مديريت وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود که داربست‌هاي پيشخوان کاخ عالي قاپو تا عيد نوروز سال جاري جمع‌آوري شود.

وي خاطر نشان کرد: با توجه به رايزني‌هاي انجام شده و قول‌هاي مساعد براي تخصيص بودجه‌هاي لازم، پس از اتمام قرارداد جاري، قرارداد ديگري به ارزش 300 ميليون تومان با پيمانکار کاخ عالي قاپو بسته خواهد شد.

خطابخش اظهار کرد: پيش‌بيني مي‌کنيم در تيرماه سال آينده تمام داربست‌هاي کاخ عالي قاپو به صورت کامل برچيده شود.

وي پيشرفت در مباحث مرمتي کاخ عالي قاپو را حاصل همکاري رئيس پايگاه‌هاي ثبت جهاني کشور، معاون ميراث فرهنگي کشور و رياست جديد اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان دانست.

کاخ عالي قاپو پس از طي 10 سال دوره درمان طولاني، تلاش مي‌کند تا به تنهايي و بدون کمک گفتن از داربست‌ها روي پاهاي خود بايستد و شکوه و جلال ساليان قبل خود را باز يابد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/1814/زمزمه-رهايي-عالي‌قاپو-از-اسارت-داربست‌ها
بستن   چاپ