پیام سپاهان
طرحی نو در دل پارچه های قدیمی نایین
سه شنبه 26 دي 1396 - 9:52:31 AM
ایسنا - فرهنگی و هنری
سپاهان نیوز - این ظرافتی که اکنون پارچه را در برگرفته روزی فقط یک عبای ضمخت بود که آقایان بر دوش می کشیدند تا در سوز سرمای خشک نایین در امان باشند و اما حالا دستانی ظریف به همان پارچه ها ظرافتی بخشیده که روح زنان را درگیر کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، نقش خانه هنرهای سنتی اصفهان این بار هنرمندانی را دعوت کرده است که هنرشان باعث شده یک فرهنگ ماندگار بماند. سحر غلامی آهنگران، طراح لباس های نمایشگاه پارچه و گلیم نایین طرحی نو از پارچه نایین ارائه کرده است. او هنر فرش نایین را به پوشاک گره زده و نفس پارچه های قدیمی را تازه کرده است.
در این نمایشگاه بر روی پارچه هایی که روزی فقط عبا می شده اند طراحی نو اجرا شده، در کنار این کار گلیم مخصوص نایین نیز در معرض نمایش قرار داده شده است.
سحر غلامی آهنگران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نمایشگاه پارچه و گلیم نایین، اظهار کرد: پارچه های دست بافت نایین از قدیم تا به امروز برای تولید عبا استفاده می شد. مصالحی که برای بافت این نوع پارچه به کار می رود کرک شتر و گوسفند است و با بررسی هایی که روی این نوع پارچه انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هر الگو و برشی بر روی این پارچه قابل اجرا نیست.
طراح لباس نمایشگاه پارچه و گلیم نایین ادامه داد: تلاش کردیم تا برای بانوان از این نوع پارچه لباس طراحی کنیم و چون هر الگویی بر روی این پارچه ها اجرا نمی شد هر طرحی روی اصول کار شده است. روی پارچه ها سوزن دوزی هایی را انجام دادیم که آن را نیز از نقوش فرش نایین الهام گرفتیم. در واقع خواستم دو هنری را که نایین به آن معروف است در هم تلفیق کنم.
وی با اشاره به گلیم هایی که در نمایشگاه ارائه شده است، گفت: این نوع گلیم که به صورت راه راه طراحی و بافته می شود خاص نایین است و این به خاطر دستگاه های موجود برای بافت این گلیم ها است و جالب است که تمام افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند با تجربه اند و به خوبی رنگ ها را کنار هم قرار می دهند به نوعی که چشم را درگیر می کنند.
غلامی آهنگران با بیان اینکه این پارچه ها به دلیل سنتی بودن از رونق افتاده بود و تلاش ما این است که این پارچه در پوشاک ماندگار بماند، افزود: پارچه های سنتی در دهه های اخیر در پوشاک استفاده نمی شد، اما طراحان امروز بدین نتیجه رسیده اند که پارچه های سنتی و یا پارچه های دست بافت را به پوشاک وارد کنند و تلاش ما این است که آنچه از پارچه های قدیمی باقی مانده است از دست نرود.
طراح لباس نمایشگاه پارچه و گلیم نایین ادامه داد: این آثار حاصل کار یک گروه چهار نفره است که علی مدنیان جوان ترین عبا باف نایین پارچه ها را تامین می کند، شهین عابدی کارهای دوخت را همراه با من انجام می دهند و کارهای سوزن دوزی را پروین حق پرست بر عهده دارد.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه گروهی لباس، گلیم و پارچه دست باف نایین از 25 دی ماه تا 3 بهمن ماه از ساعت 10 تا 18 در نقش خانه هنرهای سنتی میزبان علاقه مندان به هنر است.
کد خبرنگار: 13019
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/18242/طرحی-نو-در-دل-پارچه-های-قدیمی-نایین
بستن   چاپ