پیام سپاهان
/مقاله/
رابطه منفی قیمت زمین و بیکاری با حاشیه نشینی
سه شنبه 26 دي 1396 - 10:21:53 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - نتایج یک پژوهش نشان می دهد، قیمت زمین و نرخ بیكاری با حاشیه نشینی رابطه ای منفی و نرخ بی سوادی و نرخ مهاجرت با حاشیه نشینی رابطه ای مثبت پیدا می کند.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، رضا نصر اصفهانی، بابک صفاری و سارا غفاریان در مقاله ای به " بررسی علل اقتصادی حاشیه نشینی با استفاده از اثر درمان (مطالعه موردی: شهر اصفهان)" پرداختند.
مطابق این تحقیق حاشیه نشینی شهری در اثر گسترش نابه سامان و بی رویه شهرها با روندی سریع و بی برنامه به وجود می آید. این موضوع یكی از مشكلات شهرنشینی جهان سوم در دوران معاصر است. در این پژوهش برای بررسی پدیده حاشیه نشینی از بعد اقتصادی چهار شاخص در نظر گرفته شده و تاثیر آن بر رفاه خانوارهای ساكن در شهر اصفهان بررسی شده است.
برای این منظور با استفاده از مدل اثر درمان، محلات شهر به دو گروه حاشیه نشین و سایر تفكیك و جهت بررسی عوامل اقتصادی، متغیرهای نرخ بیكاری، نرخ بی سوادی، قیمت زمین و نرخ مهاجرت در نظر گرفته شده است.
همچنین برای بررسی شاخص رفاه خانوارهای ساكن، از 9 زیر شاخص با اوزان متفاوت استفاده شد. با استفاده از داده های خام پرسشنامه های سرشماری 1390 متغیرهای مورد نظر برآورد شده است.
نتایج این تحقیق نشان داد، قیمت زمین و نرخ بیكاری با حاشیه نشینی رابطه ای منفی و نرخ بی سوادی و نرخ مهاجرت با حاشیه نشینی رابطه ای مثبت پیداكرده اند. برای برآورد مدل اثر درمان گروه حاشیه نشین، گروه درمان و گروه غیر حاشیه نشین، گروه كنترل در نظر گرفته شده و متغیر رفاه به عنوان متغیر نتیجه در مدل واردشده است.
بر این اساس حاشیه نشینی، نرخ مهاجرت و نرخ بی سوادی رابطه ای معكوس و قیمت زمین و نرخ بیكاری رابطه ای مستقیم با رفاه پیدا كردند.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی-پژوهشی در نشریه اقتصاد شهری دانشگاه اصفهان منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/18244/رابطه-منفی-قیمت-زمین-و-بیکاری-با-حاشیه-نشینی
بستن   چاپ