پیام سپاهان
انتخاب یک فیلم از اصفهان در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی
چهارشنبه 27 دي 1396 - 12:10:41 PM
ایسنا - فرهنگی و هنری
سپاهان نیوز - یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی این روزها با معرفی آثار برگزیده از بین 693 اثر در حال اجراست و قرار است فیلم‌های معرفی شده در تاریخ 25 تا 28 دی در سینما فلسطین تهران اکران شوند.
به گزارش ایسنا_ منطقه اصفهان، آثار ارسالی به جشنواره در بخش های فیلم‌های کوتاه و بلند، پویانمایی، برنامه‎های تلویزیونی، نماهنگ‎ و تیزرهای مختلف به نمایش در می آید که در بخش برنامه‌های تلویزیونی نام عزیزاله مشفقی با فیلم "پهلوانانه زیستن افسانه نیست" به چشم می‌خورد.
فیلم پهلوانانه زیستن افسانه نیست، روایتگر منش ها و خصائل اخلاقی پهلوانان این سرزمین به ویژه جهان پهلوان غلامرضا تختی است که با دمیدن روح جوانمردی در جامعه و سبک زندگی خود نشان دادند در دنیای امروز هم می شود در گود زندگی، پهلوانانه زیست و ثابت کرد پهلوانی و جوانمردی، فقط محدود به داستان های اساطیری نیست.
آشنایی با فرهنگ پهلوانی
عزیزاله مشفقی، دبیر انجمن ورزشی‌نویسان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی اصفهان در مورد فیلم "پهلوانانه زیستن افسانه نیست"، گفت: من از دوران کودکی با فرهنگ پهلوانی مانوس بودم و با توجه به اینکه پدرم از پیشکسوتان صاحب زنگ این رشته ورزشی و کشتی است، با علاقه به این منش‌های پهلوانی اقدام به تهیه این فیلم کردم.
وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ و منش پهلوانی تاثیر زیادی در فرهنگ عامه دارد، افزود: هر چقدر در ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در جامعه تلاش کنیم جامعه نیز پذیرا بوده و عامل موثری در ارتقای فرهنگ عامه خواهد بود.
مشفقی ادامه داد: آنچه موجب تولید این فیلم شد، اعتقاد قلبی من به اینکه ترویج منش پهلوانی و ارتقای فرهنگ عامه موجب ایجاد جامعه‌ مدینه فاضله خواهد شد.
وی، گذشت را یکی از خصلت‌های فرهنگ پهلوانی دانست و اظهار کرد: اگر همین گذشت را در جامعه ترویج دهیم از بسیاری از طلاق‌های امروز زندگی مدرن که بدون هیچ دلیلی و تنها به علت نبود گذشت در خانواده است جلوگیری کرده و مانع از ایجاد آسیب کانون خانواده شد.
کاهش نزاع با ترویج فرهنگ پهلوانی
کارگردان پهلوانانه زیستن افسانه نیست، با اشاره به کاهش نزاع‌های شهری با ترویج فرهنگ پهلوانی در جامعه، تصریح کرد: گذشت می‌تواند از آمار بسیاری از نزاع‌های بدون دلیل در شهر جلوگیری کرده و عامل موثری در کاهش جرح و حتی قتل است.
وی با بیان اینکه این فیلم در قالب گزارش مستند‌گونه است که در دو بخش ارائه می‌شود، افزود: در بخش اول اشاره ای به خاستگاه جوانمردی و منش‌های پهلوانی در داستان‌های اساطیری و فرهنگ عامه کهن ایران شده و اشاره‌ای به زندگی پوریای ولی و حاج شیخ حسن رزاز که الگو و اسوه در زندگی اجتماعی و ورزش شده است.
مشفقی در مورد بخش دوم این فیلم، گفت: در این بخش مروری بر شکل‌گیری شخصیت جهان پهلوان تختی با عنوان "چگونه تختی، تختی شد" را شامل می‌شود که تختی چگونه و پس از گذراندن مدارج پهلوانی و با کشتن نفس خود موفق شد تا به عنوان سفیر فرهنگ و منش پهلوانی ایران زمین در عرصه بین المللی بدرخشد.
وی با اشاره به اسطوره کشتی روس "الکساندر مدوید" و علاقه ویژه او به تختی، گفت: مدوید شیفته مرام جهان پهلوان تختی شود و پس از بررسی که انجام داد متوجه شد که تنها تفاوت تختی با دیگر کشتی گیران دنیا از "زورخانه" نشات می‌گیرد که حتی در فیلم اشاره شده که این پهلوان اسطوره‌ای در کشور خود ورزش زورخانه ای را بنا کرد و امروز او به عنوان رئیس ورزش زورخانه ای بلاروس فعالیت می‌کند.
فیلم پهلوانانه زیستن افسانه نیست، ساخته عزیزاله مشفقی، خبرنگار اصفهانی به همراه 34 اثر دیگر به بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی راه یافت.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/18314/انتخاب-یک-فیلم-از-اصفهان-در-جشنواره-بین‌المللی-فیلم‌های-ورزشی
بستن   چاپ