پیام سپاهان
ساخت دودکش خورشیدی در اصفهان توسط کلاس چهارمی ها
يکشنبه 1 بهمن 1396 - 10:26:03 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک گفت: ماکت دودکش خورشیدی توسط سه نفر از دانش آموزان پایه چهارم ساخته شد.
محمود عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان اظهار کرد: برج مکنده خورشیدی یا دودکش خورشیدی با ارتفاع سه متر و در مدت سه ماه توسط سه نفر از دانش آموزان اصفهانی ساخته شد.
وی افزود: این برج می تواند با جذب انرژی خورشیدی و تبدیل آن به گرما، گرمای منازل و هم چنین تهویه هوای داخل خانه را در پی داشته باشد.
‌عظیمی با بیان اینکه این دودکش خورشیدی با انرژی تجدیدپذیر خورشیدی کار می کند، ادامه داد: ایران کشوری آفتاب خیز است و باید از این نعمت خدادادی به خوبی استفاده کنیم. به همین منظور سعی در شکوفایی بیشتر استعداد دانش آموزان در این زمینه داریم، البته به کمک های گسترده تری نیز نیازمند هستیم.
مسئول بخش پژوهش خانه فیزیک تصریح کرد: این دودکش خورشیدی را می توان در نمای ساختمان به کار برد و از آن استفاده کرد که هم باعث زیبایی ظاهری ساختمان و هم مسئله گرمایش منازل را فراهم می آورد.
وی تصریح کرد: امیدواریم که مدارس و دستگاه های دولتی به خلاقیت ها و ایده های دانش آموزان بیشتر توجه کنند و از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد.
دانش آموزان نگرانی های خود را عملی کردند
رها دری، پانته‌آ واعظی و هانیه کاغذچی از دانش آموزان مبتکر و خلاق خانه فیزیک اصفهان که سازنده دودکش برقی هستند، به خبرنگار ایسنا گفتند: این شرایط آلودگی هوا و کمبود آب باید به فکر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باشیم و از مسئولان درخواست داریم حمایت های مالی و کلامی بیشتری از ما در مدارس و حوزه های دیگر شود. ساخت دودکش خورشیدی تقریبا سه ماه طول کشید و روزی سه ساعت روی آن کار می کردیم، اما با این وجود به درسمان لطمه وارد نشد و توانستیم با برنامه ریزی درست پیش رویم. در مدارس نه تنها از ایده های ما استقبال نمی شود، بلکه ما را نا امید می کنند.
این دانش آموزان با بیان اینکه خواسته های آنها با کوتاهی و عدم همکاری مدارس رو به رو شده است، افزودند: شرایطی فراهم آورده شود که امکان برگزاری نمایشگاه داشته باشیم، همچنین فرهنگ استفاده از وسایل عمومی افزایش یابد و از اتومبیل های الکتریکی استفاده شود.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/18546/ساخت-دودکش-خورشیدی-در-اصفهان-توسط-کلاس-چهارمی-ها
بستن   چاپ