پیام سپاهان
سامانه خدمات رایانش ابری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 1:09:40 PM
ایرنا - علمی
سپاهان نیوز - اصفهان- سامانه خدمات رایانش ابری به‌عنوان یکی از نخستین سامانه‌های رایانش ابری یکپارچه در مراکز داده داخلی و خارجی کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد.
به گزارش ایرنا، رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند.
رایانش ابری در سال‌های اخیر در حال تبدیل‌شدن به یک فناوری مهم در حوزه فناوری اطلاعات است به همین دلیل متخصصان این حوزه بر این باورند که رایانش ابری روش پردازش فرآیندها را در حوزه‌ فناوری اطلاعات دگرگون خواهد کرد.
روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، روز دوشنبه اعلام کرد: یکی از شرکت های مستقر در این شهرک موفق به راه‌اندازی سامانه خدمات رایانش ابری به‌عنوان یکی از اولین سامانه‌های رایانش ابری یکپارچه در مراکز داده داخلی و خارجی شد.
این سامانه به متخصصان حوزه فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا با آخرین فناوری روز دنیا بر روی بستر اوپن استک (OpenStack) ، میزبانی سیستم‌های اطلاعاتی، سرورهای نرم‌افزاری، پردازش‌ها و داده‌های رایانه‌ای خود را به سامانه ابری بسپارند.
اوپن استک، مجموعه ای از بسته های نرم افزاری است که باهم برای کنترل مجموعه ای از رایانش، ذخیره سازی و منابع شبکه کار می کنند.
هزینه استفاده از سامانه خدمات رایانش ابری، "پرداخت به ازای استفاده از منابع" است که صرفه‌جویی اقتصادی بسیار زیادی برای کاربران آن به ارمغان می‌آورد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان آغاز کرد و اکنون حدود 500 شرکت دانش بنیان با اشتغال بیش از 6 هزار و 500 دانش آموخته دانشگاهی در آن مستقر هستند.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای یک مرکز رشد مقدماتی، 12 مرکز رشد فناوری و 2 پارک علم و فناوری است که پارک شیخ بهایی به بهره برداری کامل رسیده و پارک ابوریحان در حال احداث و تکمیل است.
مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مراکز رشد این شهرک است که با همکاری مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌ وکارهای نوپای فاوا و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان وظیفه حمایت بیش از 80 شرکت حوزه فاوا را به عهده دارد.
ت/3011 / 2093 **

http://www.sepahannews.ir/fa/News/18631/سامانه-خدمات-رایانش-ابری-در-شهرک-علمی-و-تحقیقاتی-اصفهان-راه-اندازی-شد
بستن   چاپ