کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن":
دولت برای تاسیس تماشاخانه خصوصی کاری نخواهد کرد
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 11:33:58 AM
ایسنا - فرهنگی و هنری
|
|
سپاهان نیوز - نمایش زندگی در جدال همیشگی عقل و عشق این بار در تالار هنر بر روی صحنه میرود تا جنون و خستگی زنی را به تصویر بکشد که دیگر امیدی به ادامه زندگی ندارد وزندگیاش را با روح "مده آ" ادامه میدهد. به گزارش ایسناـ منطقه اصفهان، تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" قصه دختری به نام نگار است که با پسری به نام مهرداد آشنا میشود و رابطه عاطفی میان آن دو شکل میگیرد، اما کمکم این رابطه دچار بحران شده و در این شرایط دختر دست به قتل میزند و... کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، بابیان اینکه مهمترین رکن برای انتخاب یک نمایشنامه برای اجرای یک تئاتر برقراری ارتباط با تماشاگر است، اظهار کرد: نمایشنامه "هیچکس رو محکم بغل نکن" با اقتباس کامل از نمایشنامه "مده آ" اثر "ژان آنوی" است. تماشاگر ایرانی ارتباط کافی را با متون خارجی برقرار نمیکند، اما این نمایشنامه کاملاً ایرانیزه شده است. محمدجواد سجادی افزود: تماشاگر ایرانی با متون ایرانی ارتباط بهتری برقرار میکند. هنرمند نباید با تماشاگر فاصله زیادی داشته باشد، محیط و شرایط روز اجتماع را درک کند و بر اساس آن تئاتر تولید کند. وی با اشاره به اینکه نمایشنامه این تئاتر نوشته و طراحی خود او است، تصریح کرد: این نمایشنامه بر اساس نمایشنامه "مده آ" که یک اتفاق اسطورهای و جهانشمول است نوشته شده و این اتفاق ممکن است در هر جای دنیا و در هر زمان و مکان دیگری رخ دهد. کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" با بیان اینکه اجرای نمایشنامههای خارجی مشکلی ندارد و هنرمندان هستند که در ابتدا ذائقه تماشاگران را بالا میبرند، افزود: در مراجعه به تلویزیون متوجه برقراری ارتباط میان تماشاگر و فیلمها و سریالهای خارجی میشویم. سجادی با اشاره به ورود اشتباه برخی اصول به تئاترها و نمایشنامههای خارجی، اظهار کرد: برخی از هنرمندان فکر میکنند اگر نمایشنامههای خارجی اجرا شود باید با تمام مؤلفههای آن نمایشنامه همراه با بازیهای اغراق شده خارجی ارائه شود که به طور قطع دافعه خواهد داشت و تماشاگر نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند. وی افزود: اتفاقی که برای اجرای تئاترهای خارجی باید بیفتد دراماتورژی( نمایشنامه پردازی) است. دراماتورژ موظف است نمایشنامه را به روز و متناسب با شرایط زمانی و مکانی که قرار است در آن اجرا شود آماده کند. اگر برای نمایشنامههای خارجی نیز دراماتورژی انجام شود نمایشنامه برای تماشاگران جذابتر خواهد بود. کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" با اشاره به تفاوت کار کارگردان و دراماتورژ ، اظهار کرد: متأسفانه در ایران این مقوله دچار سوء تفاهم شده است که اگر کسی کارگردان است خود باید دراماتورژ شود، در صورتی که این دو مقوله کاملاً جداگانه است. دراماتورژ باید بر مسائل جامعه شناسی، روانشناسی و زبان مسلط باشد. اگر میخواهد نمایشنامه یک نویسنده مطرح را دراماتورژی کند باید تسلط کامل و کافی بر متنها نویسنده و شرایط روز داشته باشد تا بتواند نمایشنامه را به درستی پردازش کند. سجادی در خصوص شروع کار این تئاتر، گفت: تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" از ابتدای سال 1396 آغاز شد و تئاتر معرفیشده از استان اصفهان به جشنواره فجر بود. بیشتر تمرینات این تئاتر تا شهریورماه سال 1396 بود، اما پس از شهریورماه به دلیل مشکلات موجود نتوانستیم اجرا کنیم. چهار ماه در نوبت انتظار برای به دست آوردن سالن و اجرا بودهایم. کمبود سالن و فضاهای اجرایی در استان اصفهان، اجرا را به تعویق انداخت. کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" با اشاره به راه اندازی تماشاخانههای خصوصی در ایران، افزود: در تهران تعداد قابل توجهی تماشاخانههای خصوصی وجود دارد. در اصفهان نیز آغاز ساختن این تماشاخانهها کلید خورده است. اولین تماشاخانه خصوصی در شهرضا با تجهیزات کامل افتتاح شده است. سجادی بابیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که دولت نمیتواند یا نمیخواهد برای کمبود سالن و تماشاخانهها کمکی بکند، تصریح کرد: تا زمانی که منتظر کمک دولت باشیم تا کاری بکند، اتفاقی نخواهد افتاد. هنرمندانی که توانایی مالی دارند باید خود سعی کنند تماشاخانه خصوصی تأسیس کنند. فضای تماشاخانه خصوصی به لحاظ مالی و برای تقویت تعداد تئاترها در اصفهان به تأسیس کنندگان کمک خواهد کرد. وی بابیان اینكه برای تبلیغ این تئاتر برنامهریزی مفصلی داشتهایم كه در استقبال تماشاگران بیتأثیر نبوده است، اظهار كرد: تئاتر اصفهان به چند نفر نیاز دارد كه مسئولیت روابط عمومی را بسیار قدرتمند بر عهده گرفته و بتوانند تبلیغات درست و مؤثری داشته باشند. بیشترین تأثیر را تبلیغات مجازی میتواند داشته باشد و این نوع تبلیغات در این تئاتر انجام پذیرفت. هنرمندان اصفهان این قابلیت خوب و عجیب را دارند كه اگر لازم باشد كاری را حمایت كنند، از آن حمایت میکنند. کارگردان تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" افزود: از هفته گذشته كه تبلیغات این تئاتر را آغاز کردیم تمام هنرمندان در عرصه تئاتر، تبلیغات را به صورت خودجوش در کانالها و گروههای فضای مجازی خود قرار دادند و این كار بسیار به تبلیغ این تئاتر كمك كرد. تبلیغات محیطی در مقایسه با تبلیغات مجازی بسیار پر هزینه است. اگر تمركز خود را بر تبلیغات مجازی بگذاریم، میتوانیم بدون صرف هزینههای عجیب و غریب، تماشاگران خوبی را جذب كنیم. سجادی با اشاره به چالش بر انگیز بودن مشکلات مالی در عرصههای هنری، گفت: واقعیتی این است كه افرادی كه در شهرستانها كار میکنند به دلیل اینكه باید زمان بسیاری را صرف میکنند و در پایان هیچ درآمد و اعتباری برای فرد به وجود نمیآید، افراد پس از مدتی سرخورده میشوند. اما كسانی كه در این حرفه بسیار فعالیت میکنند و این حرفه برای آنها جدی است، راه خود را پیدا میکنند و در همین استان نیز كسانی را داریم كه از طریق تئاتر امرار معاش میکنند. وی اظهار كرد: مجوز چند تماشاخانه خصوصی صادر شده است. تأسیس این تماشاخانهها باعث رونق بسیار خوب تئاتر میشود. در سالهای اخیر تئاتر اصفهان بسیار متحول شده است و افرادی جوان، باسواد و با انرژی وارد این عرصه شدهاند. این کارگردان تئاتر بابیان اینکه تئاتر "هیچکس رو محکم بغل نکن" در سال 1397 در تهران بر روی صحنه خواهد رفت، تصریح كرد: برنامهریزیهای اولیه اجرای این تئاتر در تهران صورت گرفته است. امید است مردم اصفهان استقبال بسیار خوبی از این تئاتر داشته باشند و هنرمندان را حمایت كنند. به گزارش ایسنا؛ نمایش "هیچکس رو محکم بغل نکن" با بازی، ابوالفضل صفوی، فاطمه کاظمی و عرفان آیتی از 27 دی تا 20 بهمن به جز روزهای سوم، چهارم و پنجم بهمن ماه، هر شب رأس ساعت 17:30 در سالن کوچک تالار هنر به روی صحنه میرود انتهای پیام
http://www.sepahannews.ir/fa/News/18723/دولت-برای-تاسیس-تماشاخانه-خصوصی-کاری-نخواهد-کرد
|