پیام سپاهان
خانه تاریخی صدوری کاشان مرمت شد
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 10:49:06 AM
ایرنا - فرهنگی
سپاهان نیوز - کاشان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت خانه تاریخی صدوری با بیش از 800 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی پایگاه میراث فرهنگی سیلک خبر داد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان 'محسن جاوری' روز دوشنبه گفت: پاکسازی حیاط، پاکسازی و مرمت زیرزمین ها، اجرای خطایی فرش حیاط، تراشیدن و سفیدکاری بدنه ها، رنگ برداری از درب های سنتی، مرمت و ساماندهی پشت بام (سبک سازی، استحاک بخشی و اجرای اندود و خطایی فرش) از جمله اقدام های صورت گرفته در این طرح است.
وی افزود: خانه صدوری که در محله پنجه شاه کاشان واقع شده، به دوره قاجار بازمی گردد و به واقع بخشی از مجموعه تاریخی عطارها بود و وجه تسمیه فعلی آن مربوطه به آخرین مالک (خاندان صدوری) می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان بیان کرد: خانه صدوری با 2 حیاط و 12 اتاق بنا شده به سبک معماری گودال باغچه است که وجود حمام به عنوان یکی از فضاهای خدماتی در خانه (که سال ها پیش در هنگام مرمت از زیر آوار نمایان شد) این اثر را تمایز می کند.
او اضافه کرد: سادگی و بی آلایشی همراه با خلاقیت و هنرنمایی معمارانه در ساخت، فضاسازی و جانمایی حیاط مرکزی همگی با استفاده از مصالح بومی از جمله ویژگی های این خانه تاریخی می باشد.
به گفته وی، خانه تاریخی صدوری کاشان در سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون 320 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/19013/خانه-تاریخی-صدوری-کاشان-مرمت-شد
بستن   چاپ