عضو انجمن سینمای جوان اصفهان:
سالن مناسب نمایش فیلم کوتاه در اصفهان ساخته شود
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 11:18:54 AM
خبرگزاری مهر
|
|
سپاهان نیوز - اصفهان - عضو انجمن سینمای جوان اصفهان گفت: از متولیان سینمای اصفهان خواهش میکنم بهجای اینکه صرفاً برای ساخت فیلم کوتاه هزینه کنند، سالن مناسبی برای نمایش این آثار بسازند.
چهلمین نشست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان صبح چهارشنبه، با حضور اساتید انجمن سینمای جوان اصفهان و برخی اهالی تئاتر این شهر چون خسرو ثقفیان، نمایشنامهنویس پیشکسوت و امید نیاز، کارگردان باسابقه تئاتر اصفهان برگزار شد. در این نشست، پس از نمایش فیلمهای کوتاه «ولگرد» آنا شافر و «طوفان سنجاقک» ساخته شهرام مکری و رونمایی از فیلم «او»، اولین اثر مسعود طهماسبی، نشست بررسی «او» با حضور کارگردان اثر و هامون شیرازی و فریبرز آهنین، از اساتید انجمن سینمای جوان اصفهان برگزار شد. هامون شیرازی در این نشست اظهار داشت: از متولیان سینمای اصفهان خواهش میکنم بهجای اینکه صرفاً برای ساخت فیلم کوتاه هزینه کنند، سالن مناسبی برای نمایش این آثار بسازند. وی ادامه داد: تمام زحمتی که برای ساخت فیلم «او» کشیده شده، در نمایش آن معلوم میشود. زمان زیادی برای رنگ، نور، پلانها و دیالوگهای فیلم صرف شده، اما نوع نمایش فیلم، در شأن فیلمساز نیست. این عضو انجمن سینمای جوان اصفهان افزود: خواهش میکنم مسئولان شهرداری اصفهان و دفتر تخصصی سینمای آن، بهجای برگزاری جشنوارههای مختلف تیزر و فیلم کوتاه، فکری به حال سالن نمایش فیلمها هم بکنند تا فیلمها درست نمایش داده شود. شیرازی درباره نقدنویسی درباره فیلم کوتاه هم گفت: بین فیلم کوتاه و فیلم بلند، تفاوت قائل شویم و وقتی میخواهیم از فیلم کوتاه حرف بزنیم، از فیلم بلند مثال نیاوریم. وی نقد را یک متن ادبی دانست و از فیلمسازان خواست از نقدها ناراحت نشوند، بلکه آنها را بشنوند و اگر به کارشان میآید، به کار ببندند و اگر به کارشان نمیآید یا به اثرشان لطمه میزند، آن را جدی نگیرند. این عضو انجمن سینمای جوان اصفهان فیلم «او» را هم ضد پیرنگ دانست و گفت: البته بهتر است فیلمسازان در ابتدای کار با فیلمهای داستانی شروع به کار کنند. وی ادامه داد: صداگذاری، لوکیشن، تصویربرداری، دکوپاژ و میزانسن، عناصر مهم فیلمهای ضد پیرنگ هستند، آثاری که معمولاً ریتم کندی دارند تا بتوانند در یک فضای آرام، حرفشان را بزنند. فضاسازی خوب این فیلم هم مرهون استفاده درست از این عناصر است. شیرازی گفت: فیلمهای ما باید شبیه خودمان باشند و فیلم مسعود طهماسبی، شبیه خود او است. فریبرز آهنین هم درباره فیلم «او» گفت: در این فیلم، فضاسازی اهمیت داشت. چنین آثاری، مبتنی بر پلانهایی توأم با حظ بصری، ترکیببندی و رنگهای خاص هستند. وی ادامه داد: انتخاب فصل، بازیگر، لباس و همهچیزهای دیگر در فیلم طهماسبی، نشان از تفکر فیلمساز برای ساخت فیلم دارد. این منتقد سینما گفت: این فیلم، مبتنی بر روایت و ریتم تند نیست، بلکه فیلمی درباره زندگی و طبیعت روبهمرگ پاییز است. ضمن اینکه شاید نیازی به اشاره به مرگ مادر در فیلم نبود، چراکه عناصر دیگری چون دفن هدایای مادر زیرخاک، این موضوع را آشکار میکند. مسعود طهماسبی، سازنده فیلم هم اظهار داشت: نمیخواهم این فیلم، بهعنوان یک فیلم اول بررسی شود، چراکه فیلم، فیلم است و مسئولیت کمتجربه بودن فیلمساز به عهده مخاطبی که برای دیدنش وقت گذاشته، نیست. وی درباره مراحل تولید اثر هم گفت: میان این آثار بدون سرمایهگذار و مستقل و فیلمهای حرفهای تفاوت وجود دارد. در سینمای مستقل، خروجی فیلم، محصول زحمت همه عوامل است. این کارگردان به نکته جالبی هم اشاره کرد و افزود: معمولاً به امثال ما گفته میشود برای تولید فیلم رؤیاپردازی نکنیم و از موضوعات آسان دوروبرمان شروع به کارکنیم. من موافق این حرف نیستم، چراکه به معنی نادیده گرفتن استعداد افراد است. وی اضافه کرد: به نظرم، مهم است که فیلمی براساس پتانسیلهای خودمان طراحی کنیم. برای مثال، اگر من نمیتوانم میزانسنهای پیچیده طراحی یا عوامل زیادی را مدیریت کنم، باید بر روی فیلمنامهای در سطح امکاناتم کارکنم، اما این به این معنا نیست که انرژی، پتانسیل و رؤیاهایم را کنار بگذارم و فقط یک فیلم بسازم. طهماسبی در مورد فلسفی بودن فیلم هم گفت: باوجود اینکه رشته تحصیلیام فلسفه بوده و همه از من انتظار یک فیلم فلسفی را داشتند، بهشدت با فیلم فلسفی مخالفم. وی اضافه کرد: اصلاً فیلم فلسفی نداریم، فلسفه با ایدههای اساسی بشر شروع شد، اما وقتی میگوییم یک فیلم، فلسفی است، انتظار داریم نظریه فلسفی خاصی در آن گنجاندهشده باشد اما شخصیت اصلی فیلم من هم، دختربچهای بود که سؤالهایی در مورد زندگی میپرسید.
http://www.sepahannews.ir/fa/News/20146/سالن-مناسب-نمایش-فیلم-کوتاه-در-اصفهان-ساخته-شود
|