پیام سپاهان
206 پروژه کشاورزی اصفهان در دهه فجر افتتاح می شود
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 5:41:43 PM
ایرنا - اقتصادی
سپاهان نیوز - اصفهان - قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح و بهره برداری از 206 پروژه بخش کشاورزی این استان به مبلغ بیش از یکهزار و 448 میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد.
به گزارش ایرنا، " مهرداد مرادمند " روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این پروژه ها در حوزه های آب و خاک و امور فنی مهندسی، تولیدات دام، طیور و آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری، تولیدات گیاهی، امور عشایر و صنایع کشاورزی استان اصفهان به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: از جمله نقاط قوت این پروژه ها تثبیت اشتغال برای یکهزار و 362 نفر و به کارگیری و ایجاد فرصت شغلی برای 916 نفر است.
مرادمند کل مبلغ سرمایه گذاری شده در بخش کشاورزی استان اصفهان طی یکسال گذشته ( از دهه فجر سال گذشته تا امسال ) را هفت هزار و 960 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بیشترین تعداد پروژه هایی که قرار است در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد در شهرستان تیران و کرون است اما از نظر میزان اعتبار، شهرستان اصفهان با 11 پروژه با اعتبار 32.8 میلیارد تومان در صدر این پروژه ها قرار دارد.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران خشکسالی و تغییر روش های آبیاری گفت: از هرگونه اقدام و طرح مربوط به آبیاری نوین و آبیاری تحت فشار استقبال می کنیم و پیشنهاد ما نیز اجرای این طرح ها بصورت تجمیعی است.
مرادمند افزود: امسال الویت در توزیع آب برای شرب در نظر گرفته شد و به دلیل شرایط بحرانی آب، کشاورزی در اولویت های بعدی بود اما در بخش کشاورزی نیز اولویت اول آبیاری و حفظ باغات دائمی است.
وی گفت: باتوجه به تغییر الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان مقاوم به خشکی، پسته، زعفران و گیاهان دارویی از هر نظر برای سرمایه گذاری و کشت مزیت دارد.
مرادمند افزود: کشت محصولات زعفران در استان اصفهان به 180 هکتار، پسته به 500 هکتار، گل محمدی به 200 هکتار و گیاهان به 150 هکتار توسعه و افزایش یافته است.
*** اصفهان کمترین خسارت و آلودگی را به آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشته است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: 20 استان کشور درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شده اند اما استان اصفهان کمترین خسارت و آلودگی را از این بیماری داشته است.
" امیرحسین افیونی " افزود: این بیماری یک معضل جهانی است و فقط کشور و استان ما نیست که درگیر آن شده است.
وی اضافه کرد: 30 درصد مرغ تخم گذار در کشور از ابتدای مهر امسال تاکنون معدوم شده است.
افیونی تعداد پرندگان معدوم شده در استان اصفهان به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را 900 هزار قطعه اعلام کرد و گفت: امسال کنترل این بیماری در استان اصفهان نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد و اقدام های انجام شده در این راستا موجب شده تا خسارت کمتری نسبت به سال گذشته به بخش طیور استان اصفهان وارد شود.
وی تصریح کرد: باتوجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و شرایط بوجود آمده قیمت مرغ و تخم مرغ در کشور منطقی و قابل قبول است.
افیونی از تغییر الگوی کشاورزی در فریدن اصفهان خبر داد و افزود: این شهرستان در سال های گذشته بر تولید سیب زمینی متمرکز بود اما باتوجه به کمبود آب در استان، فریدن اکنون مهد تولید جوجه بوقلمون یک روزه شده است.
*** اگر امکانات کافی در اختیار عشایر باشد کشور از واردات گوشت بی نیاز می شود
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم با اشاره به اینکه اکنون بدون امکانات و شرایط کافی عشایر 30 درصد از گوشت کشور را تولید می کنند، گفت: اگر امکانات کافی در اختیار عشایر قرار گیرد، این قشر می تواند با تولید گوشت قرمز، نیازهای کشور از این ماده غذایی را تامین کند و کشور را از واردات گوشت قرمز بی نیاز کند.
احمدرضا اسماعیلی افزود: به این ترتیب درآمد این قشر از جامعه نیز بالا رفته و شرایط آن ها بهتر می شود.
وی تاکید کرد: باتوجه به نقش عشایر در تولیداتی مانند دام، صنایع دستی، سیب و غیره می توان هر سیاه چادر عشایر را یک کارگاه تولیدی با حداقل هزینه در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: طرح آبرسانی به مناطق عشایر نشین استان آغاز شده و اکنون نیز برای 2 هزار عشایر استان اصفهان آبیاری سیار انجام می شود.
وی با اشاره به شهرک سازی برای مناطقی که شمار عشایر آن بالاست، گفت: اینگونه طرح ها به منظور افزایش میزان اشتغال و رونق صنایع دستی انجام می شود.
شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند.
این عشایر حدود پنج ماه از سال را در شهرستان های فریدونشهر ـ سمیرم ـ چادگان ـ دهاقان ـ شهرضا و جرقویه اصفهان سپری می کنند.
معیشت عشایر از دامداری، کشاورزی و تولید انواع صنایع دستی تأمین می شود، هرچند جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل اصفهان کم است اما جامعه ای تولیدکننده محسوب می شوند بطوریکه 30 درصد از صنایع دستی و 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
ت/ 7153 / 2093 **

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20187/206-پروژه-کشاورزی-اصفهان-در-دهه-فجر-افتتاح-می-شود
بستن   چاپ