پیام سپاهان
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان:
صنایع کوچک سهم بالایی در ایجاد اشتغال دارد
پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 10:50:34 AM
ایسنا - اقتصادی
سپاهان نیوز - مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، گفت: صنایع کوچک 92درصد صنایع کشور را تشکیل می دهد و سهم بالایی درایجاد اشتغال دارد.
محمد جواد بگی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در خصوص شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، اظهار کرد: استان صفهان با وجود حدود 78 مصوبه شهرک صنعتی رتبه یک در تعداد و مساحت شهرک های صنعتی در کشور را دارد و در حال حاضر از 78 مصوبه، 70 مصوبه اجرایی با مساحتی بالغ بر 12500 هکتار اراضی در اختیار شرکت شهرک های صنعتی است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان ادامه داد: در استان بالغ بر 9 هزار واحد صنعتی دارای مجوز بهره برداری داریم. ازاین عدد بالغ بر 5هزار واحد داخل شهرک های صنعتی استان است و 20 در صد واحدهای صنعتی راکد و حدود 40 درصد زیر ظرفیت کار می کنند. البته 30 درصد واحد های صنعتی فعالیت خوبی دارند و 10 در صد نیز توان صادراتی و فعالیت های خاص و منحصر به فردی دارند.
بگی افزود: در 10 سال گذشته حدود 30 ناحیه صنعتی از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک های صنعتی منتقل شده است که البته دارای مشکلاتی مانند نبود امکانات زیر بنایی و دقت لازم در مکان یابی مناسب است.
وی تصریح کرد: حدود 30 درصد مجموع 70 شهرک و ناحیه را به اسم شهرک و ناحیه سیاسی نامگذاری می کنیم زیرا به اجبار مسئولان شهرستان و صرفآ برای داشتن شهرک و ناحیه ایجاد شدند همچنین فاقد تولید درآمد برای شرکت شهرک ها است و مجموع درآمدهای مورد نیاز شهرک های تقاضا محور را نیز به راحتی مصرف می کنند و باعث کاهش 30 درصدی توان عملیاتی شرکت شهرک های صنعتی شده اند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان افزود: مثلا فرماندار برخی شهرستان ها بر احداث شهرک های صنعتی در فواصل نزدیک 10 کیلومتر به 10 کیلو متر برای هر روستایی تاکید می کنند البته مخالفتی برای احداث شهرک های صنعتی نیست بلکه پتانسیل اقتصادی و فنی آن منطقه باید در نظر گرفته شود.
بگی ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی مسئول آماده سازی خدمات زیر بنایی مثل آب، برق و گاز و تلفن و معابر در زمان احداث این شهرک ها است. بعد از بهره برداری و واگذاری 50 درصد از زمین های شهرک و فعال شدن نیمی از 50 درصد شهرک صنعتی و در صورت تولید 100 متر مکعب پساب در شبانه روز تصفیه خانه شهرک را نیز احداث می کنیم.
وی افزود: اکنون حدود 12 تصفیه خانه در 12 شهرک و ناحیه صنعتی استان ایجاد شده است. همچنین در زمان راه اندازی شهرک خدمات مازادی مانند احداث ایستگاه آتش نشانی ساختمان اداری، نگهبانی فضای سبز و روشنایی معابر در دستئور کار داریم.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در یک شهرک متناسب با فعالیت واحدها ماشین های سنگین تردد می کنند، افزود: بنابراین کلیه زیر ساخت و طراحی شهرک ها براساس عبور ماشین های سنگین است.
بگی یکی از مشکلات این شرکت را کمبود اعتبار برشمرد و افزود: در چند سال گذشته به علت کمبود اعتبارات، دستگاه های خدمات رسان استان به تعهدات خود عمل نکردند.
وی تصریح کرد: در خصوص بحث صادرات و بازرگانی دستگاه متولی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در استان ها نیز دستگاه های تابع هستند وشرکت شهرک های صنعتی به عنوان سازمان توسعه ای در خصوص مباحث بازار یابی بازرگانی و صادرات واحدها خدمات حمایتی همچون شرکت در تورها و نمایشگاه های بین المللی و دوره های آموزشی تخصصی و حرفه ای توسعه خوشه های صنعتی را بر عهده دارد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت صنعت در کشور به صورت سنتی است، افزود: سرمایه گذار خود مدیریت و حسابداری و مسئولیت امور اداری و بازرگانی و خرید و فروش و نظارت بر تولید را نیز برعهده دارد چون زیر ساخت نرم افزاری این موارد در کشور موجود نیست و به علت عملکرد سنتی به خصوص در بحث کنترل کیفی وجود دارد.
وی افزود: فرهنگ سازی مبتنی بر کاهش زایعات و افزایش بهره وری و ارتقای کیفی محصولات در حوزه صنعت الزامی است و باید مرکز تحقیق و توسعه صنایع کوچک با توجه به عمر سه ساله محصولات تولیدی در این مدت فعال باشد و نیاز روز مشتری را شناسایی و نقایص آن را برطرف و آپشن های جدید به آن اضافه کند، زیرا نمی توان در مدت طولانی یک محصول را به یک شکل تولید کرد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان افزود: محیط زیست در جهت کنترل آلاینده ها وظیفه نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی در داخل و خارج شهرک را بر عهده دارد. به طور مثال واحد تولید کننده آلاینده را شناسایی و مبلغی به عنوان عوارض آلایندگی ازآنان اخذ و به شهرداری پرداخت می کند بنابراین شهرداری ملزم به صرف عوارض در جهت رفع آلودگی است. البته اگر برای رفع واقعی آلودگی این عوارض به صورت مشروط در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.
بگی با اشاره به اینکه صنایع کوچک 92درصد صنایع کشور را تشکیل می دهد افزود: صنایع کوچک سهم بالایی درایجاد اشتغال دارد.
وی افزود: اقدام اساسی همراه با تکنولوژی روز در اکتشاف و استخراج تا فرآوری و بسته بندی در صنایع معدنی سنگ می تواند کشور را از اقتصاد وابسته به نفت رهایی بخشد. همچنین 50 در صد صنایع استان با وجود 2هزار واحد تولیدی سنگ و بیش از 2هزار واحد تولیدی نساجی در استان صنعت سنگ و نساجی است.
بگی ادامه داد: در حال حاضر 10 خوشه صنعتی توسعه و تکمیل کردیم، خوشه لاستیک آنالوجه چادگان و فرش دستباف نایین گلاب و عرقیات کاشان کفش و چرم اصفهان، نساجی دهق و لبنیات گلپایگان در حال مطالعه و اقدام است.
وی افزود: شرکت شهرک ها به دنبال صنعت دانش بنیان رقابت پذیر، صادرات گرا و دوستدار محیط زیست است.
بگی ادامه داد:میانگین بهره برداری صنایع کوچک با وجود پتانسیل در منطقه یا منجر به ظهور پتانسیل در منطقه همراه با مطالعه و ارزیابی فنی اقتصادی زیست محیطی یک سال تا 18 ماه و صنایع متوسط تا 30 ماه و صنایع بزرگ بیش از 30 ماه است.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20210/صنایع-کوچک-سهم-بالایی-در-ایجاد-اشتغال-دارد
بستن   چاپ