پیام سپاهان
بار سنگین ریسک فاکتورهای سکته بر کشورهای در حال توسعه
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 10:25:33 AM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - محققان بوسنی هرزگوبینی از دارا بودن حداقل یک ریسک فاکتور قابل اصلاح در بیماران مبتلا به سکته خبر دادند.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان و به نقل از ژورنال mater sociomed، می توان با اصلاح ریسک فاکتورهای قابل اصلاح سکته، از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.
بار سنگین سکته در سراسر جهان، مخصوصا در کشورهای در حال توسعه، در حال افزایش است. اما علیرغم اپیدمی شدن این بیماری در جهان، اطلاعات کمی از آن، در دسترس است.
محققان بوسنی هرزگوین در طی مطالعه به جمع اوری اطلاعاتی از بیماران مبتلا به سکته پرداختند. در این مطالعه 1479بیمار شرکت کردند که شامل 709مرد و 770زن بودند. انواع سکته به چهار گروه سکته ایسکمیک، خونریزی درون مغزی اولیه، خونریزی تحت عنکبوتیه و ترومبوز شریان‌های مغزی تقسیم شد.
 در میان بیماران 84 درصد مبتلا به سکته ایسکمیک،12.2 درصد به خونریزی درون مغزی اولیه، 3.4 درصد به خونریزی تحت عنکبوتیه و 0.4 درصد به نوع اخر بیماری مبتلا بودند. در میان بیماران شرکت کرده در مطالعه،87 درصد مبتلا به فشار خون بالا،35 درصد دیابت ،39 درصد دارای کلسترول بالا و 25 درصد فیبریلاسیون دهلیزی بودند.
طبق نتایج حاصل از این مطالعه،90 درصد بیماران دارای حداقل یک ریسک فاکتور قابل اصلاح سکته بودند. بنابراین همه ریسک فاکتورهای قابل اصلاح سکته مخصوصا فشار خون بالا باید به عنوان یک خطر برای سلامت عمومی در نظر گرفته شود و تلاش برروی پیشگیری اولیه سکته متمرکز شود.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20402/بار-سنگین-ریسک-فاکتورهای-سکته-بر-کشورهای-در-حال-توسعه
بستن   چاپ