پیام سپاهان
از تکنیک تا تخیل با تونی کرگ
تکنیک حاصل ایده و خلاقیت انسان است
یکشنبه 15 بهمن 1396 - 10:38:58 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - در هر کلان شهری در جهان یک اثر از تونی کرگ را می بینید. او تا کنون، کم و بیش تمام افتخارات ممکن در عرصه هنر در سراسر جهان را کسب کرده است. سالانه بازدیدکنندگان متعددی از آثار او دیدن می کنند و نمایشگاه های عظیم و باشکوهش در موزه لوور پاریس، در موسسه هنر شیکاگو یا در گالری تیت لندن همواره مملو از جمعیت می شوند تا آثار کرگ را ببینند. 
"مواد زیادی در اطراف انسان وجود دارد که از آن‌ها استفاده کاربردی می شود، ولی بحث تنها استفاده از آن‌ها نیست، از طبیعت و مواد موجود در آن استفاده کردیم تا تاثیری که دارند را تغییر دهیم." این جملات را سر آنتونی داگلاس کرگ مجسمه ساز بزرگ اروپایی در موزه هنرهای معاصر اصفهان رو در روی اصحاب رسانه اظهار کرد و افزود: متاسفانه به عنوان انسان دشمن طبیعت شدیم و بسیاری گونه‌ها و زمین را از بین برده‌ایم و ساختار شیمیایی کره زمین را از لحاظ جو تغییر داده‌ایم.
کرگ به موضوع تکنولوژی ورود و با اشاره به این موضوع که ممکن است کسی فکر کند مشکلات توسط تکنولوژی به وجود آمده و باید به فکر راه حلی برای برطرف کردن آن‌ها باشد، ادامه داد: باید رابطه‌ای بین انسان و طبیعت وجود داشته باشد، در حالی که اکنون رابطه‌ای بین انسان و ضد طبیعت پدید آمده، علم چیزهای زیادی برای ما داشته اما باید بدانیم که علم بدون هنر بی معناست، منظورم تنها نقاشی و مجسمه‌سازی نیست و هنر را در بعد کلی در نظر دارم.
ین سخنان را مجسمه سازی به زبان می آورد که دارای یک بوستان به نام صلح جنگلی در ووپرتال است این بوستان با آثار خود کرگ و هنرمندان دیگری از سال 2008 ایجاد شده است. 
او معتقد است در گذشته تصور می کردند مجسمه‌سازی یک کار دستی است، ولی مثال‌هایی از هنرمندانی وجود دارد که دستیارانی داشتند تا آن‌چه در ذهن دارند را پیاده کنند، البته هنرمندان آن زمان بیشتر به سراغ کپی کردن می‌رفتند و یا بازسازی از پدیده‌ها را ارائه می‌کردند، ولی در قرن بیستم تکنولوژی به کمک آمده و از این طریق مجسمه سازی وارد سبکی جدید شده است.
این مجسمه ساز مشهور اروپایی به چگونگی حضورش در دانشگاه اشاره و تاکید کرد: زمانی که به دانشگاه رفتم به دنبال این بودم که چه طور تغییراتی در مواد پدید آورم و بسیاری از کارهای من با موادی بود که توانسته بودم در آن‌ها کشش یا فشردگی ایجاد کنم، به دنبال خلق اثر جدید بودم، نه این‌که از چیزی تقلید کنم، در این میان متوجه شدم موادی که دنبال آن بودم محدودیت‌هایی دارند به همین خاطر با کنده‌کاری و برش اتفاقات نو رقم زدم که اساس آن‌ها مجسمه های پیش‌ساخته بود که من از قبل داشتم و آن‌ها موضوع کارم شد.
  دگرگونی دائمی، یکی از شاخصه های اساسی در آثار تونی کرگ است. با وجودی که فرم ها، بسیار پیچیده و در هم گره خورده شکل گرفته اند، مدام با سبکباری مطلق شان بیننده را وسوسه می کنند. پیکره ها و مجسمه هایش، از رهگذر گرایش و میلی که به همه جانبه نگری دارند، ما را متقاعد و تحت تاثیر خود قرار می دهند.
تونی کرگ در خصوص چگونگی طراحی مجسمه گفت: همه کارهای من با طراحی آغاز می شود سپس بعد از آن مجسمه را در سایز کوچکتری ایجاد می‌کنم و بعد آن را با طراحی‌های دیگر پیچیده‌تر می‌کنم، شخصا نمی‌توانم از این تکنولوژی‌های جدید استفاده کنم، کار من از همان کار ساده شروع می‌شود.
وی در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه آیا تعادلی میان تکنیک و مفهوم در مجسمه سازی وجود دارد یا خیر اظهار کرد: تکنیک بهترین راهی است که شخص می‌تواند خود را با آن نشان دهد و نباید قانون رسمی برای آن وجود داشته باشد، در دنیایی زندگی می‌کنیم که قسمت کوچکی از واقعیت اطراف را می‌توانیم ببینیم، حقیقتی که در چشمان خود می‌بینیم ذره‌ای از حقیقت بزرگی است که‌ وجود دارد و علم هر روز سعی دارد حقیقت پشت ظاهر را درک کند، تخیل نقش مهی در آن‌چه پشت ظاهر اتفاق می‌افتد، دارد و هنر قابلیت دارد حقیقت را بشکافد و به دنبال کشف آن باشد، یک هنرمند می‌تواند آثاری خلق کند که در گذشته نبوده است. تکنیک نتیجه ایده و خلاقیت فرد است. 
  آوار ماریا اشتادلر در خصوص کرگ گفته است" کرگ اغلب اوقات، سرها و چهره ها را در مجسمه های عظیم با ابعاد بزرگش، بن مایه ی اصلی قرار می دهد. از دلِ برهم انباشتن ها، لایه لایه سازی ها و پیچش ها، چشم اندازی از پیکره هایی پدید می آیند، که حالتی پوزیتیو و نگاتیو می سازند. کرگ، اشکال خودش را از میان"رسوبات نگارگرانه ای تکامل می بخشد که به نظر می رسد هر کدام در مقطع زمانی متفاوتی ریشه دارند."
این مجسمه ساز بزرگ اروپایی تصریح کرد: تخیل ما ماده اصلی ماست و آنچه اهمیت دارد فرم است که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد. اعتقاد چیز مهمی است و اگر نتوانید پدیده‌ها را درک کنید بی‌فایده است و هنر این کار را می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: از بچگی درباره ایران شنیده بودم، دوستان ایرانی و دانشجوهای ایرانی زیاد داشتم و با ورودم به ایران نگرشم نسبت به ایران عوض شد، مردمی را دیدم که بسیار به دانستن علاقه‌مند هستند و من اصفهان را بسیار دوست دارم.
  نمایشگاه آثار هنری "تونی کرگ" هنرمند برجسته و شهیر آلمانی با عنوان "سنگ ها و ریشه ها"، یکشنبه 15 بهمن ماه به مدت دو ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا می شود. 
 



http://www.sepahannews.ir/fa/News/20403/تکنیک-حاصل-ایده-و-خلاقیت-انسان-است
بستن   چاپ