پیام سپاهان
داربست های عمارت تاریخی عالی قاپو برچیده شد
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 11:38:55 AM
ایرنا - فرهنگی
سپاهان نیوز - اصفهان- پس از 12 سال عملیات مرمتی بر روی عمارت تاریخی عالی قاپو درمیدان امام اصفهان ، داربست های اطراف این بنا برچیده شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان ،عملیات مرمت واستحکام بخشی ایوان ستون دار عالی قاپو درچند بخش" سقف "، "ستون" ،" دیوار نگاره ها "،" نرده های چوبی،" دو پوش سقف چوبی" ، "ناودانها "و "کف فرش "صورت گرفت و عملیات مرمت و استحکام بخشی ایوان نیز که با نصب داربستها از سال 84 آغاز شده بود که درچهار سال گذشته سرعت به خود گرفت و اکنون با اتمام مرمت این بنای تاریخی از حصار داربست ها رهایی یافت.
مشاور مدیر کل در پایگاههای ثبت ملی و جهانی استان اصفهان و مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام نیز در خصوص سیر مرمت تالار ستوندار عالی قاپو گفت: مرمت و استحکام بخشی تالار ستوندار عالی قاپو از سال 84 تاکنون صورت گرفته است.
فریبا خطابخش افزود: 2 ستون از 18ستون نیم قرن پیش توسط کارشناسان و متخصصان ایتالیایی و ایرانی مرمت شده بود و از سال 84 تاکنون مابقی ستون ها با ظرافت خاص پایین آورده و با آهن کشی داخل ستونها مرمت شد.
وی ادامه داد: ازسال 84 تاکنون هر 18 ستون عالی قاپو توسط استاد محمود منشی از پیمانکاران مجرب اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان استحکام بخشی و مرمت شد.
وی با اشاره به مراحل استحکام بخشی و مرمت ستونها افزود : برای مرمت و استحکام بخشی ستونها ابتدا با ستونهای آهنی موقت از ستونهای اصلی بار برداری و سپس قسمت تزئینات سر ستون باز و ستون به کف ایوان منتقل شد.
وی تصریح کرد: پس از آن ستون در جهت مشخص از وسط نصف و داخل ستون به اندازه جای قوطی پروفیل 16 در 16 خالی و آهن کشی شد.
خطابخش در ادامه افزود: با توجه به اینکه ستون اصلی دچار کمانه شده بود به وسیله بخار آب و تحت فشار مناسب به حالت اصلی برگردانده شد.
وی با اشاره به اینکه برای برگردانده شدن ستون به حالت اصلی به صورت اصولی نیاز به زمان بود، افزود: پس از طی مراحل فوق پوسته ستون اصلی (پوسته قدیمی) بر روی ستون نصب و ستون به محل اصلی منتقل شد.
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام همچنین به مرمت تزئینات و موزون سازی رنگی 15 قاب در سقف ایوان عالی قاپو اشاره کرد و افزود: اقدامات اجرایی در "استحکام بخشی"سقف ایوان ستون دار عالی قاپو شامل جک زنی و مهاربندی سقف، برداشتن لقمه کوبی های الحاقی، تمیز کردن فضولات پرندگان و گردو غبار، استحکام بخشی تیرهای فرعی و اصلی و بستن رکابهای فلزی، بازکردن مهار بندی های زیر سقف و مرمت گره چینی های ریخته شده فرسوده صورت گرفت .
وی همچنین اقدامات انجام شده در خصوص" تزیینات "سقف ایوان ستوندار عالی قاپو را نیز شامل تمیز کاری گرد و غبار، تثبیت لایه های رنگ و بسترهای چوبی، موزون سازی رنگی قسمتهای تخریب شده و تثبیت کامل برای حفاظت از عوامل بیولوژیکی و شرایط جوی ذکرکرد.
**مرمت دیوار نگاره های عمارت عالی قاپو
خطا بخش همچنین به مرمت و استحکام بخشی دیوارنگاره های ایوان عالی قاپو اشاره کرد و افزود: مرمت دیوار نگاره ها شامل پاکسازی ، استحکام بخشی ، موزون سازی و تثبیت نهایی است.
وی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت دیوارنگاره ها را پنج میلیارد ریال ذکرکرد.
وی مرمت ، پاکسازی و موزون سازی تزئینات نقاشی رنگی شیر سرها و قطاربندی های ایوان ستوندار عمارت عالی قاپو توسط کارشناسان ارشد مرمت در شرایط سخت و دشوار و در ارتفاع حدود 27 متری را از دیگر اقدامات مرمتی در ایوان ذکرکرد.
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام درادامه افزود: 13ناودان در ضلع شمالی و ضلع جنوبی عمارت عالی قاپو تعمیر و تعویض شد.
خطابخش اظهار کرد: به دلیل فرسودگی و زنگ زدگی ناودانهای قدیمی و نا همخواهی ناودانها با رنگ اصلی بنا طرح تعویض و تعمیر ناودانها با اعتباری بالغ بر 80 میلیون ریال صورت گرفت.
به گفته وی، ناودانهای جدید از جنس ورق گالوانیزه رنگ شده می باشد که با بنا همخوانی دارد .
**نصب نرده های چوبی ایوان ستوندار عالی قاپو پس از یک قرن
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) افزود: کل نرده های ساخته شده 56 متر مربع است که در سرتا سر ایوان نصب شد.
وی با اشاره به اینکه نرده های ساخته شده ترکیبی از پروفیل و چوب است افزود: با توجه به اینکه استفاده از چوب تنها جوابگو نبود ؛ به لحاظ امنیتی و استحکام بیشتر از ترکیب پروفیل و چوب برای نرده ها استفاده شد.
به گفته وی، برای نصب نرده های چوبی در سرتاسر ایوان مبلغی بالغ بر دو میلیارد ریال هزینه شد.
وی همچنین از نصب پایه های محافظ با شیشه سکوریت در تالار ستوندار عالی قاپو در چند روز آینده خبر داد.
عالی قاپو در زمره آثار باشکوه وعصر صفوی است که در میدان امام اصفهان و روبه روی بنای مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.ارتفاع این بنا 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
عالی قاپو 15 دی 1310 به شماره 104 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
د/7141/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20411/داربست-های-عمارت-تاریخی-عالی-قاپو-برچیده-شد
بستن   چاپ