پیام سپاهان
رییس دانشگاه اصفهان:
فعالیت های علمی کشور مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 4:45:48 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - رییس دانشگاه اصفهان گفت: یکی از راه هایی که جهانیان بتوانند علیرغم نقطه نظرات متفاوت سیاسی و جغرافیایی با یكدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری در قالب فعالیت های علمی بین دانشمندان است.
به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، هوشنگ طالبی امروز (یکشنبه) در اولین نشست کارگروه همکاری های علمی بین المللی با کشور کره جنوبی اظهار کرد: این اولین جلسه کارگروه همکاری علمی و بین المللی ایران با کره جنوبی است که در اصفهان تشکیل شد كه امیدواریم دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست هایی که وزارت علوم، اخیرا در پیش گرفته گسترش فعالیت های بین المللی است و در برنامه ششم توسعه کشور نیز بحث بین المللی سازی مطرح شده است، گفت: یکی از پروژه هایی که دولت به وزارت علوم محول کرده بین المللی سازی و رساندن به تراز بین المللی پنج دانشگاه و پنج مرکز پژوهشی است که در راستای سیاست های اقتصادی کشور و به خصوص اقتصاد مقاومتی جلو می رود.
رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: در راستای این سیاست و همین طور اجرای برنامه ششم توسعه در پایان برنامه، ایران هدف هایی از جمله افزایش دانشجویان خارجی در دانشگاه های داخلی، افزایش فعالیت های مشترک پژوهشی با طرف های بین المللی و افزایش مبادله استاد و دانشجو را در پیش دارد.
طالبی افزود: فعالیت های علمی در دانشگاه های کشور مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد و فعالیت های علمی یکپارچه جهانی هستند و مسئولیت آنها بر عهده تمام دانشگاه های جهان، دانشمندان و اساتید است و به همین دلیل در بسیاری از موارد که فعالیت های سیاسی میان کشورها دچار نوسان می شود. فعالیت های علمی هیچ گاه متوقف نمی شوند.
 وی افزود: یکی از راه هایی که جهانیان بتوانند علیرغم نقطه نظرات متفاوت سیاسی و جغرافیایی همکاری کنند این است که این همکاری ها در قالب فعالیت های علمی بین دانشمندان این کشورها باشد.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این راستا اتاق های فکر میان کشورها تشكیل می شود، گفت: در بسیاری از دانشگاه های کشور اتاق فکر و اتاق مطالعه کشورهای مختلف از جمله کشور کره جنوبی وجود دارد. در دانشگاه های کشور کره نیز فعالیت هایی در زمینه مطالعات ایران و ایران شناسی انجام می شود.
ایجاد اتاق های فكر و مطالعه مشترك دانشگاهی
طالبی افزود: کشور کره یکی از کشورهای هدف برای فعالیت های علمی و بین المللی سازی ایران است و به دنبال این هستیم که فعالیت ها را به اوج خود برسانیم. یکی از مسائل دیگری که می تواند موثر باشد ایجاد اتاق هایی برای آموزش زبان است، در ایران اتاق آموزش زبان کره ای وجود دارد.
وی در خصوص اینکه چرا کشور کره به عنوان یک کشور استراتژیک مورد توجه ایران برای همکاری های بین المللی است، گفت: کشور کره در 30 سال گذشته نشان داده که با شدت و سرعت بالا فعالیت اقتصادی خود را پیش برده و در بسیاری از این فعالیت ها سرآمد است.
رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته کشور کره رتبه اول نوآوری جهان به دست آورد و این در مقابل بسیاری از کشورها که چنین فعالیتی را انجام می دهند جای تفکر و تامل دارد. این نشان دهنده زیرساخت های علمی غنی و قوی کشور کره است.
طالبی با بیان اینکه پتانسیل هایی که پشتوانه این پیشرفت بوده است قطعا برخاسته از دانشگاه های خوب این کشور است که توانسته اند نیروهای انسانی خوبی را آموزش دهند، افزود: زیربنای تمام این توسعه ها سرمایه های انسانی هستند و دولت کره توانسته این پشتوانه را تامین کند.
وی ادامه داد: در کشور کره همکاری خوبی میان جامعه، دانشگاه و صنعت وجود دارد. این همکاری موجب حمایت بخش صنعت و جامعه از دانشگاه ها می شود، همچنین مسائل برگشت پول و مسائل مالی دانشگاه ها را نیز گسترش دهد و این یکی از کارهایی که می توان در همکاری با کره دنبال كرد.
 طالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه های کره در دو بعد دولتی و خصوصی فعالیت می کنند، گفت: یکی از تجاربی که ایران می تواند از آن بهره برد دانشگاه های خصوصی کره است که در رده های بالا قرار دارند. در حال حاضر ایران فاقد این خصوصیت است و دانشگاه های خصوصی ایران در رده‌های بعد از دانشگاه های دولتی قرار می گیرند .
 رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به انقعاد تفاهم نامه های زیاد میان دانشگاه های دو كشور گفت: دو سال قبل تفاهم نامه ای میان دانشگاه های ایران با دانشگاه ملی سئول در حضور وزیر علوم مبنی بر داشتن دوره های مشترک برای پذیرش دانشجو امضاء شد. زمینه های بسیار خوبی برای همکاری های علمی و بین المللی میان دو كشور فراهم شده است و پیشنهاداتی نیز وجود دارد تا توسعه همکاری های گذشته بیشتر شود كه از جمله می توان به مبادله استاد و دانشجو اشاره کرد.
رییس دانشگاه اصفهان افزود: یکی از اساتید دانشگاه ملی سئول در دانشگاه اصفهان به عنوان استاد وابسته در دانشگاه تدریس می کند، هم چنین در سه سال گذشته تعدادی از اساتید دانشگاه اصفهان فرصت های مطالعاتی خود را در دانشگاه کره طی كرده اند.
طالبی با بیان اینكه همکاری های تحقیقاتی مشترک میان اساتید ایران با کره جنوبی وجود دارد، اظهار کرد: گروه میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان در این زمینه با مراكز تحقیقاتی كره جنوبی فعالیت هایی را انجام می دهد. هم چنین در بعد انتشار مقالات می توان به مقالات مشترک میان دانشمندان ایران با دانشگاه های کره جنوبی اشاره کرد، هم چنان که در گذشته این همکاری ها وجود داشته است.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20468/فعالیت-های-علمی-کشور-مرزهای-سیاسی-و-جغرافیایی-نمی-شناسد
بستن   چاپ